De Vereniging Auto van de Zaak (VAvdZ) heeft een open brief gestuurd aan de fractievoorzitters van de Tweede Kamer. In de brief staan vragen opgesteld die volgens de vereiging van belang zijn voor het debat aanstaande woensdag met staatsseretaris Wiebes over de bijtelling.
De VAvdZ : “Wij vinden het verstandig dat Staatssecretaris Wiebes buigt voor de kritiek die hij heeft gekregen van (onder meer) onze vereniging op zijn plannen. Wij zijn alleen bezorgd dat Staatssecretaris Wiebes te snel het voorstel van de brancheorganisaties heeft omarmd als zijn eigen plan en wij willen u daarom met deze brief graag helpen met het beoordelen van het nieuwe voorstel door de juiste vragen aan de heer Wiebes te stellen.”
“Waar is bijtelling in beginsel voor bedoeld? In onze optiek is bijtelling bedoeld voor het belasten van het privégenot van een zakelijke auto.
Waarom is het zinvol om bijtellingscategorieën toe te voegen en/of de huidige te wijzigen? Het lukraak wijzigen van categorieën lijkt ons, zeker als deze alleen van toepassing zijn op de zakelijke auto’s die in 2016 in het verkeer worden gebracht, onnodig verwarrend voor zakelijke rijders, werkgevers en de mobiliteitsbranche.
Is het logisch dat bijtelling lager wordt naarmate een auto milieuvriendelijker is? Ons idee is dat de milieuvriendelijkheid van een zakelijke auto zelf reeds in zeer ruime mate is verdisconteerd in de catalogusprijs. Dat hoeft dan niet nog eens terug te komen in het bijtellingspercentage.
Kan de politiek dan met een andere bijtellingssystematiek positieve effecten voor het milieu bereiken? Wat ons betreft is dat het beste haalbaar met een gestaffelde bijtelling: belasten naar daadwerkelijk privégebruik, hoe meer privékilometers, hoe meer bijtelling. Dat is ook waar de bijtelling voor bedoeld is en was.
Onderzoek van onze vereniging wijst uit dat zakelijke rijders bereid zijn minder autokilometers te maken als ze daar een netto besparing mee realiseren. Bij 1.500 euro per jaar, zegt 40 procent minder privékilometers te gaan maken. Daarom zijn wij ervan overtuigd dat een gestaffelde bijtelling het aantal autokilometers vermindert en daarmee de CO2-uitstoot! Dit zou ook de milieuorganisaties meer moeten aanspreken”, aldus de belangenvereniging voor leaserijders.