In 2023 zijn 159.262 sloopauto’s afgemeld voor demontage. Dat is opnieuw lager dan het ook al lage aantal van 176.887 in 2022.
De verklaring is volgens algemeen directeur Paul Dietz dat mensen langer doorrijden met hun auto. “De gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt neemt nog steeds toe. Eind 2023 was deze 19 jaar en 7 maanden.”
De omvang van het Nederlandse wagenpark is in 2023 met 2 procent gestegen. “Dit verklaart voor een belangrijk deel waarom er opnieuw minder sloopauto’s bij de demontagebedrijven zijn gekomen. Onze verwachting is dat het aantal dit jaar weer iets toeneemt.”
Recyclingprestatie
In 2023 heeft de autorecyclingketen net als vorig jaar een recyclingprestatie van 98,7 procent behaald. Europees is een minimum van 95 procent voorgeschreven. Het in 2023 behaalde percentage bestaat voor 88,1 procent uit hergebruik en recycling en voor 10,6 procent uit energieterugwinning of een andere nuttige toepassing. In 2022 lagen deze percentages op respectievelijk 87,2 procent en 11,5 procent. Dat het percentage hergebruik en recycling is gestegen komt omdat het aandeel hergebruik bij autodemontagebedrijven is toegenomen.
Batterijen
In 2023 is in totaal 263.373 kilogram aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden, ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor. Toen was dit 121.282 kilogram. Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74 procent gerecycled. De overige 26 procent is in aanmerking gekomen voor second use-toepassingen in de vorm van bijvoorbeeld energieopslag.
Met een gewogen gemiddelde van recycling en second use-toepassingen is een nuttige toepassing van afgedankte batterijen uit elektrische auto’s van 63,6 procent behaald. Dat is ruim boven de recyclingverplichting van 50 procent van het gewicht van lithium-ion batterijen. In 2022 werd nog een nuttige toepassing van 69 procent behaald. “Een belangrijke oorzaak voor de daling is dat er meer modules zijn aangeboden in plaats van complete batterijpakketten, waardoor er meer lastiger te recyclen materiaal overblijft. We verwachten dat recyclingprocessen nog verder doorontwikkelen en het mogelijk maken om op termijn tot hogere recyclingpercentages te komen”, zegt Paul Dietz.