Met de aankomende Autobrief 2 staat de branche weer tal van verrassingen te wachten. Wat doet de lobby van de verschillende brancheorganisaties, wat zijn hun standpunten en hoe succesvol zijn ze? Wat kunnen ondernemers doen om de schade te beperken of er juist de vruchten van plukken?

Deze en andere onderwerpen komen aan bod op de bijeenkomst van Automotive Insiders op 18 september.

Auto’s die nergens anders in serieuze aantallen werden verkocht, vlogen in Nederland als warme broodjes over de toonbank. Oorzaak: het overheidsbeleid. Een tekort aan auto’s in de A & B klasse? Oorzaak: het overheidsbeleid. Onverkoopbare dealer- en schadebedrijven? De oorzaak: het overheidsbeleid. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de effecten van overheidsbeleid op de autobranche

Vandaar dat Automotive Insiders kort na Prinsjesdag uitgebreid aandacht besteedt aan de overheidsmaatregelen. Wat kunnen we verwachten en hoe moeten we ermee omgaan?

Sprekers

Rogier Kuin, manager Politieke Beleidsontwikkeling, presenteert de standpunten van Bovag voor de korte en lange termijn onder de titel Autobelastingen moeten grondig hervormd worden.

Jonathan Weegink, adviseur Public Affairs bij de ANWB, zet uiteen aan welke criteria het overheidsbeleid moet voldoen. Eerlijk, evenwichtig en toekomstbestendig, zijn de uitgangspunten.

De effecten van het fiscale beleid van de overheid op de verkoop van nieuwe auto’s sijpelen door naar de handel in gebruikte wagens. Marc van der Elst (VWE) bespreekt de effecten voor binnenlandse occasionmarkten, exporten en importen.

Max Erich, senior economisch onderzoeker bij ING, licht het nieuwe kwartaalbericht van de bank toe, waarin ook wordt gekeken naar de effecten van de autobelasting op de autoverkoop. Door middel van verschillende belastingscenario’s wordt de impact duidelijk op de Nederlandse automarkt.

Roy Kleijwegt van Autoweek is als geen ander ingevoerd in ‘Haagse Kringen’ als het om de auto gaat. Wat kunnen we, volgens hem, verwachten uit Den Haag?

Tot slot maakt Roel Hindriks (Leaseconsult) duidelijk dat de huidige fiscale bijtelling onrechtvaardig is voor werknemers en voor een forse verhoging van de autokosten zorgt voor werkgevers.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties