Het aantal unieke occasions dat op de tien grootste internetportalen geadverteerd wordt ligt inmiddels boven het half miljoen. Tegelijkertijd is het aantal advertenties per occasions wat afgenomen. Iedere auto staat gemiddeld nog maar op 2,6 portalen, een jaar geleden werden 2,8 portalen per occasion ingezet. Dit blijkt uit cijfers van het Frans/Duitse researchbedrijf Autobiz, in Nederland vertegenwoordigd door Aumacon in Leiden.

Sinds midden februari 2012 stonden er precies 508.460 unieke occasions op een of meerdere top tien-portalen. Dit is niet alleen een nieuw record, maar valt ook samen met een afgenomen marktvraag in februari en dalend occasionprijzen, aldus respectievelijk VWE en Autodata.
In januari bedroeg de totale internetvoorraad nog 480.228 stuks en in februari 2011 werden er niet meer dan 417.445 unieke occasions op internet vertoond. De huidige voorraad ligt daarmee dus 21,8 procent hoger dan vorig jaar.

Opvallend is dat particulieren minder actief zijn geworden. In februari stonden er 69.986 unieke c2c-advertenties op de tien portalen, vrijwel hetzelfde aantal als in januari, maar 4,3 procent minder dan een jaar geleden.
De gezamenlijke autobedrijven adverteerden afgelopen maand met 438.474 afzonderlijke occasions, 6,6 procent meer dan in januari en 27,4 procent meer dan in februari 2011.
Particulieren adverteren het liefst op Marktplaats, op grote afstand gevolgd door Speurders en Autoscout 24. Voor de autobedrijven zijn de gratis portals Speurders en Autowereld het populairst, op korte afstand gevolgd door Autotrack en Autotrader.

Het portalenlandschap voor occasions in ons land is zeer gevarieerd. Speurders (van De Telegraaf) en Autowereld (van voormalig Gaspedaal-eigenaar Tusveld) focussen op het plaatsen van zoveel mogelijk advertenties. Op deze portalen kunnen occasions dan ook gratis geplaatst worden. Andere grote websites, zoals Autotrack van Wegener, Autotrader van Sanoma en Autotekoop van De Telegraaf, richten zich op de verkoop van advertentiebundels. Marktplaats rekent als enige per advertentie af.

Autobiz heeft onlangs ook de Wereld Top 100 Internet Automotive Websites samengesteld. Hierin zijn de meest succesvolle verkoopportalen voor occasions opgenomen. Lees er hier alles over >>

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38