Als de druk op de thuismarkt te groot wordt en de groeimogelijkheden beperkt zijn, zoeken bedrijven expansie over de grens, voor zover mogelijk. Zo ook in de schadebranche. Care en ASN zijn twee schadegroepen die over de grens actief aan de slag zijn.

Beide ketens, de één met eigen vestigingen, de ander als franchise, hebben buitenlandse groei ook in hun strategische plannen opgenomen. ABS kijkt eveneens al wat langer naar de buurlanden. Maar ook vanuit het buitenland wordt juist naar onze schademarkt gekeken. Op het IBIS-congres stelde een manager van de Canadees-Britse keten Fix Auto (ook al actief in Frankrijk) dat Nederland op hun radar staat.

Om te kunnen inschatten of een ‘exportmarkt’ interessant genoeg is, spelen diverse factoren een rol. Het schadebeeld, de positie van het merkgebonden versus het onafhankelijke schadebedrijf en uiteraard sturing. Bij dat laatste zijn de internationale verschillen groot. In Nederland is er sturing (inclusief onderdelen) door verzekeraars en leasemaatschappijen, in Duitsland sturen autofabrikanten en hun dealernetwerken (ook op lakmerk), terwijl lakfabrikanten samen met verzekeraars sturen in Groot-Brittannië. Gemiddelde schadebedragen lopen ook behoorlijk uiteen. Een hoog schadebedrag zoals bijvoorbeeld in Denemarken heeft veel te maken met onderdeelprijzen, maar ook met de structuur van de markt. Verzekeraars en onderdelendistributeurs proberen hun vinger te krijgen achter de verschillen per land om daarop in te kunnen spelen.

Verzekeraars

De aandacht die schadeketens in binnen- en buitenland schenken aan het exporteren van hun formule, is niet los te zien van de aandacht die grote multinationale schadeverzekeraars hebben voor het realiseren van schaalvoordelen. Net als door leasemaatschappijen die in meerdere landen actief zijn, wordt er gewikt en gewogen en vooral gebenchmarked als het gaat om schade-uitkeringen, onderdeelprijzen, uurlonen en schadecalculaties. Maar ook schadeherstellers kijken buiten hun traditionele blikveld.

Gemiddelde schadebedragen vs uurlonen

 Land  Schadebedrag  Uurloon (euro)
 Denemarken  2.015  55 
 Duitsland  1.800  70
 Kroatië  1.730  12
 Luxemburg  1.700  50
 Groot-Brittannië  1.600  37
 Italië  1.600  30
 Griekenland  1.595  25
 Ierland  1.400  51
 België  1.340  43
 Oostenrijk  1.300  80
 Nederland  1.200  57
 Frankrijk  1.100  40


Bron: IBIS / Focwa / ASN / Care

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38