Als de druk op de thuismarkt te groot wordt en de groeimogelijkheden beperkt zijn, zoeken bedrijven expansie over de grens, voor zover mogelijk. Zo ook in de schadebranche. Care en ASN zijn twee schadegroepen die over de grens actief aan de slag zijn.

Beide ketens, de één met eigen vestigingen, de ander als franchise, hebben buitenlandse groei ook in hun strategische plannen opgenomen. ABS kijkt eveneens al wat langer naar de buurlanden. Maar ook vanuit het buitenland wordt juist naar onze schademarkt gekeken. Op het IBIS-congres stelde een manager van de Canadees-Britse keten Fix Auto (ook al actief in Frankrijk) dat Nederland op hun radar staat.

Om te kunnen inschatten of een ‘exportmarkt’ interessant genoeg is, spelen diverse factoren een rol. Het schadebeeld, de positie van het merkgebonden versus het onafhankelijke schadebedrijf en uiteraard sturing. Bij dat laatste zijn de internationale verschillen groot. In Nederland is er sturing (inclusief onderdelen) door verzekeraars en leasemaatschappijen, in Duitsland sturen autofabrikanten en hun dealernetwerken (ook op lakmerk), terwijl lakfabrikanten samen met verzekeraars sturen in Groot-Brittannië. Gemiddelde schadebedragen lopen ook behoorlijk uiteen. Een hoog schadebedrag zoals bijvoorbeeld in Denemarken heeft veel te maken met onderdeelprijzen, maar ook met de structuur van de markt. Verzekeraars en onderdelendistributeurs proberen hun vinger te krijgen achter de verschillen per land om daarop in te kunnen spelen.

Verzekeraars

De aandacht die schadeketens in binnen- en buitenland schenken aan het exporteren van hun formule, is niet los te zien van de aandacht die grote multinationale schadeverzekeraars hebben voor het realiseren van schaalvoordelen. Net als door leasemaatschappijen die in meerdere landen actief zijn, wordt er gewikt en gewogen en vooral gebenchmarked als het gaat om schade-uitkeringen, onderdeelprijzen, uurlonen en schadecalculaties. Maar ook schadeherstellers kijken buiten hun traditionele blikveld.

Gemiddelde schadebedragen vs uurlonen

 Land Schadebedrag Uurloon (euro)
 Denemarken 2.015 55 
 Duitsland 1.800 70
 Kroatië 1.730 12
 Luxemburg 1.700 50
 Groot-Brittannië 1.600 37
 Italië 1.600 30
 Griekenland 1.595 25
 Ierland 1.400 51
 België 1.340 43
 Oostenrijk 1.300 80
 Nederland 1.200 57
 Frankrijk 1.100 40


Bron: IBIS / Focwa / ASN / Care

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 november 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19