Stichting Brandstofverlies daagt Toyota voor de rechter omdat het opgegeven verbruik van de modellen van Toyota sterk zou afwijken van het gebruik in de praktijk. En dat is misleidend, volgens de stichting. Op 13 februari dient het kort geding.
Stichting Brandstofverlies heeft onderzoek gedaan bij een aantal autodealers van Toyota en hen gevraagd naar het verbruik van de Toyota Yaris 1,5 Hybrid Aspiration. Volgens de brochure en de website verbruikt die 1 op 28,3, in werkelijkheid is dat 1 op 17,4, een verschil van maar liefst 37%. “Enkele verkopers vertelden dat dit model 1 op 18 verbruikt, anderen echter zeiden dat het verbruik 1 op 27 is. Terwijl zij uiteraard weten dat dit verbruik in de praktijk nooit haalbaar kan zijn”, is een van de conclusies.
Regelgeving
In de regelgeving van de Europese Unie is bepaald dat autofabrikanten het verbruik op een door de richtlijn voorgeschreven wijze moeten weergeven. Het grote probleem hierbij is, dat die voorgeschreven test slechts tot een theoretisch verbruik leidt. Zo gaat de richtlijn er onder andere van uit dat met een constante snelheid wordt gereden en de motor warm is. De praktijk staat daar vanzelfsprekend haaks op.
Van de 158 door Stichting Brandstofverlies onderzochte auto’s was de gemiddelde afwijking van testgebruik naar praktijkgebruik 31,7 procent. Voor een benzineauto die jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, zijn de extra brandstofkosten 527 euro per jaar. Voor een diesel met 30.000 kilometer per jaar wordt 865 euro te veel aan brandstof betaald per jaar.