Stichting Brandstofverlies daagt Toyota voor de rechter omdat het opgegeven verbruik van de modellen van Toyota sterk zou afwijken van het gebruik in de praktijk. En dat is misleidend, volgens de stichting. Op 13 februari dient het kort geding.

Stichting Brandstofverlies heeft onderzoek gedaan bij een aantal autodealers van Toyota en hen gevraagd naar het verbruik van de Toyota Yaris 1,5 Hybrid Aspiration. Volgens de brochure en de website verbruikt die 1 op 28,3, in werkelijkheid is dat 1 op 17,4, een verschil van maar liefst 37%. “Enkele verkopers vertelden dat dit model 1 op 18 verbruikt, anderen echter zeiden dat het verbruik 1 op 27 is. Terwijl zij uiteraard weten dat dit verbruik in de praktijk nooit haalbaar kan zijn”, is een van de conclusies.

Regelgeving

In de regelgeving van de Europese Unie is bepaald dat autofabrikanten het verbruik op een door de richtlijn voorgeschreven wijze moeten weergeven. Het grote probleem hierbij is, dat die voorgeschreven test slechts tot een theoretisch verbruik leidt. Zo gaat de richtlijn er onder andere van uit dat met een constante snelheid wordt gereden en de motor warm is. De praktijk staat daar vanzelfsprekend haaks op.

Van de 158 door Stichting Brandstofverlies onderzochte auto’s was de gemiddelde afwijking van testgebruik naar praktijkgebruik 31,7 procent. Voor een benzineauto die jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, zijn de extra brandstofkosten 527 euro per jaar. Voor een diesel met 30.000 kilometer per jaar wordt 865 euro te veel aan brandstof betaald per jaar.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19