Uit de halfjaarlijkse, inmiddels alweer tiende bandenmonitor van autoserviceketen Kwik-Fit blijkt dat het wegdekaandeel van vierseizoenenbanden wederom is gestegen. De toename bij all seasons gaat ten koste van de winterband. Tenminste: bij het aantal doorrijders met dit type band in de zomermaanden.

De metingen voor de Kwik-Fit bandenmonitor worden twee maal per jaar uitgevoerd. In februari, om te zien hoeveel personenauto’s niet op winterbanden staan; en in augustus, om te kijken hoeveel auto’s nog steeds van winterbanden zijn voorzien. Opvallend in deze tiende aflevering is het verhoudingsgewijs sterk gedaalde aandeel van winterbanden. Na drie jaren op rij marktaandeel te hebben ingeleverd, stijgt de positie van de zomerband weer, zelfs een vol procentpunt.

Wat het wegdekaandeel van de bandenmerken betreft, laat de top tien zomerbanden een forse stijging zien bij Continental. Die progressie lijkt vooral ten koste te gaan van de merken met een relatief klein marktaandeel uit de top tien. Want de drie grootste merken boeken alle een stijging van hun wegdekaandeel: naast Continental (24,5%) zijn dat Michelin (21,1%) en Bridgestone (6,6%). De nummers vier en vijf, Goodyear (4,9%) en Dunlop (4,3%) zagen hun wegdekaandeel licht dalen. Bandenmerk Viking (made by Continental, red.) wist zich wederom te handhaven.

Toppers wegdekaandeel

Overigens is de top tien goed voor ruim driekwart van het aantal gemonteerde banden (76,4%) en de top vijf zelfs voor 61,4 procent. Dat betekent een scala aan kleinere merken in de ranglijst. De volgende tien bandenmerken zijn goed voor een gezamenlijk wegdekaandeel van 11,8 procent, waarmee de top twintig goed is voor 88,2 procent. In die top twintig staat een nieuwkomer, namelijk Landsail, op een achttiende plek met een wegdekaandeel van precies één procent. De overige 11,8 procent moet worden verdeeld over nog eens 46 merken, waaronder veel exoten die veelal via een webshop de weg naar de consument hebben gevonden.

De ranglijst vierseizoenenbanden is een stuk korter. Die wordt aangevoerd door Vredestein (33,7%), gevolgd door Michelin dat met zijn Crossclimate inmiddels 15,4 procent van het wegdekaandeel in deze categorie heeft veroverd. Met de winter in het vooruitzicht wordt al druk promotie voor de vierseizoenenband gemaakt. Goodyear neemt in dit segment met 14,4 procent de derde plaats voor zijn rekening. Opvallend is de vierde plek van het merk Tyfoon (eigen merk Inter-Sprint), met een wegdekaandeel binnen de vierseizoenenbanden van 8,7 procent. De vijfde plaats wordt gedeeld door Kumho en Nexen, met ieder een aandeel van 3,8 procent.

Het veldwerk voor deze tiende Kwik-Fit bandenmonitor werd in augustus uitgevoerd, nog voor de winterbandenwissels in gang waren gezet. Er werden 2199 personenauto’s onderzocht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
8 mei 2025
Continental produceerde al 200 miljoen radarsensoren
8 mei 2025
De klant op reis
7 mei 2025
Hella terug in airco en motorkoeling
Meest bekeken berichten
Recente reacties