Het zogenaamde tipping point is essentieel in de aftersalesstrategie van auto- en onderdelenfabrikanten. Het merkgebonden kanaal hoopt op een verschuiving van het omslagpunt. Onderdelenfabrikanten volgen de ontwikkelingen met argusogen.
Het tipping point is het omslagmoment, waarbij het aandeel van het universele garagebedrijf voor reparatie en onderhoud voor een gegeven bouwjaar groter wordt dan dat van de dealer. Dit omslagpunt heeft de onverdeelde interesse van auto- en onderdelenfabrikanten in hun aftersalesbeleid. Adviseurs van de automobielindustrie zijn dan ook bezig om tipping point tot een volgend merkgebonden modewoord te bombarderen.
Doelstellingen
Onderdelenfabrikanten die afhankelijk zijn van het vrije kanaal hopen uiteraard dat het omslagpunt niet opschuift naar het merkgebonden kanaal, maar juist verder in de richting van universele garages. Het merkgebonden kanaal (importeurs en dealernetwerken) heeft echter een hele andere, tegenovergestelde richting op het oog. Autofabrikanten proberen deze verschuiving op twee manieren in gang te zetten.
Allereerst ontwikkelen zij, soms tegen beter weten in, marketingprogramma’s om autoberijders langer voor hun dealernetwerk te behouden. Bijvoorbeeld met extra lange, verlengde en overdraagbare garantietermijnen, acties rond de APK en lagere prijzen voor menuservices. De tweede pijler onder de aftermarketstrategie is eveneens gericht op de verkoop van onderdelen, maar dan aan universele garages en schadeherstelbedrijven. Autofabrikanten willen aan de ene kant de klant langer proberen te binden aan de dealerwerkplaats en aan de andere kant de universele garage – al of niet via dealervestigingen – met merkonderdelen proberen te bedienen.