Tom Tom Business Solutions zet zijn eerste stappen in de verzekeringsmarkt. Het bedrijf biedt de achterliggende technologie voor een nieuw verzekeringsproduct. Daarbij is de premie afhankelijk van het rijgedrag.

De navigatiespecialist werkt hiervoor samen met de Engelse verzekeraar Motaquote die de zogenaamde Fair Pay-verzekering lanceert. Het biedt bestuurders de controle over hun verzekeringspolis, doordat rijvaardigheid en rijgedrag de premie bepalen. Bij bestaande verzekeringen is de premie gebaseerd op factoren als postcode, geslacht, leeftijd en voertuigtype.

Thomas Schmidt, algemeen directeur van Tom Tom Business Solutions: “We leveren een unieke combinatie van navigatie, verkeersinformatie en telematica. Verzekeraars stimuleren hiermee groener en veiliger autorijden. Zij kunnen een compleet nieuw portfolio van verzekeringsproducten ontwikkelen.”

“We hanteren niet langer algemeenheden en geloven klanten bij voorbaat als ze zeggen dat ze goede berijders zijn”, zegt Nigel Lombard, algemeen directeur van Fair Pay Insurance. “Dit is niet vergelijkbaar met andere telematicaoplossingen, waarbij je de rijvaardigheid eerst enkele maanden moet bewijzen. Het is net als met brandstofverbruik: hoe beter je rijdt, hoe langer een tank meegaat. Een ‘goede’ berijder krijgt meer waar voor zijn geld doordat de premie uiteindelijk lager is.”

Bestuurders die zich aanmelden voor Fair Pay, profiteren van een speciaal ontwikkeld Tom Tom PRO 3100-navigatiesysteem. Dit model maakt bestuurders attent op hun rijgedrag, zoals het nemen van een scherpe bocht of abrupt remmen. Het voertuig krijgt verder een volgsysteem, die het rijgedrag en de rijgewoontes bijhoudt. Alle informatie is ook online beschikbaar voor de berijder.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties