Het tweede Nationaal Bandencongres wist ruim 200 branchegenoten naar Studio A12 in Bunnik te trekken. Terwijl het bandenspecialisme steeds meer een onderdeel wordt van het full service autobedrijf – het supermarktmodel – zoeken ondernemingen tegelijkertijd naar onderscheidend vermogen. Dat was de onvermijdelijke rode draad op het congres.

Dagvoorzitter Luc van Bussel opende met de vraag waar we ons druk om maken. Een wagenpark van acht miljoen personenauto’s en een even zo groot aantal verkochten personen- en bestelautobanden. Hoe groot is die markt eigenlijk en vooral wie bedient ze?

“Gezien de ongeveer 8.400 werkplaatsen tellende Nederlandse aftersalesmarkt, betekent dat – los van de webshops – dat gemiddeld gesproken iedere werkplaats gemiddeld 952 banden per jaar verkoopt en monteert of te wel 3,2 banden per dag”, rekende Jos Veldhuisen, hoofdredacteur van Aftersales Magazine de zaal voor. Hij vervolgde: “Zo’n gemiddelde zegt echter niks. Het gaat om je eigen dagelijkse business. Het gaat echter bij te veel auto- en garagebedrijven niet goed. De schaal waarop wordt geacteerd is gewoon te klein om de continuïteit te waarborgen.”

Iets wat ook Gerard Rutte in zijn relaas bevestigde. Volgens hem loopt de bandenwereld zelfs hopeloos achter bij wat er in bijvoorbeeld de supermarktwereld speelt. “Albert Heijn weet alles van mij, maar wat weet u? Innovatie ontbreekt. Kijk toch eens naar andere branches zoals supermarkten. Als je achterover blijft leunen, wordt je ingehaald door anderen. Zowel door bestaande concurrenten als door nieuwe spelers, off-line en on-line.”

Maffiamaatje

Het afsluitende entertainmentdeel van het tweede Nationaal Bandencongres was gereserveerd voor voormalig strafpleiter Bram Moszkowicz. Hij is het voorbeeld van hoe ver branche en klant soms van elkaar af staan; “Ik heb ben gek van auto’s, maar heb geen idee op welk merk banden ik rondrijd.”

In een tweegesprek met Luc van Bussel bleek wel dat Moszkowicz nog veel oud zeer te verwerken heeft. Zo werkt de oud-advocaat aan een drieluik waarvan het eerste boek moet verschijnen onder de titel Maffiamaatje.

In onderstaande video’s doen sprekers en discussiepanelleden uitspraken over kansen en bedreigingen in de bandenbranche.

Terugblikvideo – deel 1

[responsive-video identifier=”3vUpO6yGvGg”]

Terugblikvideo – deel 2

[responsive-video identifier=”Po8qwcmXB44″]
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
4 april 2025
Samenwerking Atlante, Electra, Fastned en IONITY
4 april 2025
Rob Kranenbarg vervangt Ton Hermus bij Omnia CCS
4 april 2025
Autobedrijf zonder fratsen
Meest bekeken berichten
Recente reacties