ZF Services bundelt de werkplaatsconcepten Original Sachs Service en Lemförder Plus in een nieuw concept, genaamd Protech. Daar zal ook het label ZF Parts aan worden toegevoegd. Deze concepten zijn niet actief in ons land, hoewel Sachs Original Service wel ooit een begin heeft gemaakt, maar niet heeft doorgezet.
De nieuwe aanpak van ZF moet de positie van high tech systeemleverancier voor aandrijf- en ondersteltechniek bevestigen. Garagebedrijven die zich bij Protech aansluiten, kunnen via de website Protech.zf.com hun technische kennis updaten, opleidingen en trainingen aanvragen, maar ook reparatie- en montage-instructies krijgen.
Nieuwe deelnemers betalen een entreebedrag van 150 euro en krijgen daarvoor voertuigspecifieke montagehandleidingen, toegang tot de online onderdelencatalogus en de montagehotline. Daarnaast kunnen zij per e-mail gebruik maken van de helplijn. Verder krijgt men de beschikking over promotie- en advertentiemateriaal. Op de website is ook informatie te vindenn over de servicecampagnes en updates van autofabrikanten. Grossiers die de ZF producten leveren hebben een aparte toegang tot de website.
Alois Ludwig, voorzitter van de directieraad van ZF Services, is overtuigd dat Protech goed aansluit bij de wensen van de bestaande garages, maar ook veel nieuwe deelnemers zal opleveren. “Garages hebben lang de complexe techniek onderschat en komen erachter dat zij met de technische ondersteuning van partners als ZF, de moderne auto’s kunnen repareren en onderhouden. Het concept zal voorlopig alleen in Duitsland worden aangeboden, maar ZF wil op termijn het concept ook lanceren in landen die een ZF Service vestiging hebben. Dit in verband met de ondersteuning.”