De geopolitieke ontwikkelingen beheersten het wereldnieuws dit jaar. Een ervan betrof DeepSeek, de Chinese variant op ChatGPT. Voor wie het niet kent: een vorm van kunstmatige intelligentie die op basis van opdrachten vragen beantwoordt of tekst, foto’s en video’s kan maken.

Dat kunstmatige intelligentie in welke vorm dan ook een soort toverwoord is geworden zoals Turbo in de jaren tachtig bewees de afgelopen editie van Auto Prof in mijn ogen. Je had zelfs turbozonnebrillen, die uiteraard niets te maken hadden met drukvulling in auto’s. Verschillende partijen zijn nu de letters AI ofwel artificial intelligence op een vergelijkbare manier aan het inzetten.

Geef ze eens ongelijk. Klinkt hip, modern, innovatief. En wie weet er nu eigenlijk het verschil tussen termen als large language models en deep learning. ChatGPT kun je vragen om een analyse van de werken van Shakespeare of Picasso, maar van de lokale dorpskunstenaar wordt het een stuk lastiger. AI moet namelijk een referentiekader hebben. Op basis van alle lectuur die al is verschenen over de genoemde namen is zo’n analyse te produceren. Van die dorpskunstenaar ontbreken die bronnen wat de analyse een stuk lastiger maakt.

Met het voorbeeld wil ik aangeven dat kunstmatige intelligentie zoals dat door veel partijen nu wordt ingezet feitelijk een grote database is met een slimme zoekfunctie. Door veel te vragen scherpt de geest van zo’n chatbot en wordt het resultaat nauwkeuriger. Op welk moment wordt diagnose met een laag kunstmatige intelligentie meer dan zo’n extra slimme zoekmachine op een uitgebreide database? In mijn ogen is dat wanneer het ook diagnose kan stellen in gevallen die niet in de database staan. Ook niet door meerdere cases te combineren.

Het out-of-the-box denken waar mensen zo graag over spreken is hier misschien wel de kern. Creativiteit in het zoeken naar oorzaak en gevolg, naar oplossingen. Begrijp me niet verkeerd, het is een machtig mooi instrument dat op veel fronten tijd kan besparen, maar lang niet iedereen die de term op het product plakt kan deze waarmaken of onderbouwen. Ik zie de AI-zonnebrillen zonder enige vorm van intelligentie maar met alleen de twee marketingletters prominent erop al verschijnen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
19 maart 2025
Alex Gelbcke (LKQ) naar ZF Aftermarket
Meest bekeken berichten
Recente reacties