Wie had kunnen denken dat Tesla met de modellen 3 en Y de registratielijsten zou weten te domineren? Er zijn mensen die dat verwacht hadden. Er zijn zelfs mensen die menen dat het zelfrijdend vermogen van toekomstige Tesla’s meer dan een gimmick zal blijken. Het zou grote gevolgen hebben voor taxi’s, Uber-achtige platformen en particulier autobezit in het algemeen.

Het is een bekende foto met die massa’s paarden en koetsen in New York. In enkele jaren tijd werden die massa’s gedecimeerd en vervangen door blikken vierwielers. Dat de gele taxi in vergelijkbaar rap tempo uit het straatbeeld verdween ten gunste van anonieme Ubers is minder bekend.

Google-dochter Waymo verdubbelt het aantal steden waarin ze opereert. Goed, van twee naar vier is een verdubbeling maar in harde aantallen nog geen groot volume, toch? De toestemming is er inmiddels om nog eens 22 steden te gaan invullen. Concurrent Cruise heeft er bijna duizend rijden, maar die vergunning wordt ingetrokken. Tegenstrijdige signalen die beide kampen voeden met munitie om de eigen mening kracht bij te zetten.

Musk heeft altijd geroepen dat Tesla GEEN autofabrikant is maar een tech-bedrijf zoals dat eerder genoemde Google. Het gaat hem erom dat de vloot elektrische auto’s integraal onderdeel wordt van het energienetwerk, dat de vele gebruikers data genereren. Om nog maar te zwijgen over de blik op de buitenwereld die al die rondrijdende en geparkeerde camera’s bieden. Voeg daar de zelfrijdende functie aan toe en de beurskoers ontploft. Niet mijn mening, maar het wordt binnen Tesla-kringen voorspeld. We gaan het zien, tijd zal het leren.

Al die Tesla’s krijgen momenteel vrij spel, terwijl diezelfde kenmerken in combinatie met een Chinese achtergrond voor wantrouwen zorgt. Daar is al veel over gezegd en geschreven. Best lastig om te bepalen wat een Chinese EV is. De BMW iX3 wordt alleen in China gebouwd, ook die hier rondrijden. De Volvo EX30 is ook een formeel westers product. Het is bijzonder complexe materie en de consument stemt in de tussentijd met de portemonnee. Zoals met smartphones, slimme deurbellen en speakers al bleek maakt menig consument zich geen zorgen over privacy-issues. Mits de voordelen gevoelsmatig maar opwegen tegen de rest.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
‘Slimme dingen doen met data’
29 april 2025
Forse omzetgroei voor Autodoc in 2024
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
Meest bekeken berichten
Recente reacties