De consument en dan vooral de autokoper of beter gezegd mobiliteitsconsument, heeft een groeiend eisenpakket, maar wil de kosten in de hand houden. Twee kernbegrippen die daarin samenkomen zijn de connected car en abonnementen.

Wat het eerste betreft begint de autoberijder de diverse functionaliteiten te waarderen en te herkennen. Uit onderzoeken bleek dat veel berijders zich vaak niet eens bewust zijn van die aanwezige functionaliteiten. Heeft veel te maken met het afleverproces van de auto, maar ook met de communicatie van uit OEM’s over wat de connected auto voor voordelen of zelfs toegevoegde waarde kan brengen.

Meer functies beschikbaar

De afgelopen maanden, ook na de introductie van de e-call, wordt bij het afleveren meer op de connected mogelijkheden ingezet. Zo wordt de klant langzaam bekend gemaakt – opgevoed – met wat de auto aan extra mogelijkheden heeft te bieden. Behalve de standaard connected services die veelal op de smartphone worden bekeken, denk aan locatie-info, tankinhoud, batterijcapaciteit, openen van de deur, onderhoudsinformatie en de bandenspanning bijvoorbeeld, komen langzamerhand meer functies beschikbaar. Niet in de laatste plaats in een abonnementenvorm is de verwachting. Instellingen van de auto zelf, zoals het beschikbare vermogen, verwarming, verzekeringsconcepten al of niet in combinatie met geactiveerde ADAS-optie en specifieke navigatieopties zijn de eerste voorbeelden.

Abonnementgedreven

Kortom, de connected car van morgen wordt ook een verzamelpunt van allerlei abonnementgedreven services. Die liggen daarbij ook in het verlengde van de zakelijke, maar ook de privé leaseauto. Op die manier komt mobility als een service weer een stuk dichterbij
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties