Onlangs had ik een gesprek met een topman van een grote dealergroep en een dag later met de eigenaar van een kleine universele garage. Beide mannen runnen een goed draaiend bedrijf, ieder op zijn eigen niveau en met zijn eigen schaalgrootte. Beiden kijken vooruit en zijn met hun toekomst bezig en met die van de branche. Mij verbaasde het hoe zij beiden, onafhankelijk van elkaar, hetzelfde dachten over de EV-transitie, of beter gezegd: hoe zij de elektrische auto aan de zijlijn parkeren en nog niet breed investeren in de EV-competenties van hun werkplaats.

De dealer moet weliswaar van zijn fabrikant het een en ander doen, en heeft ook al de eerste klanten voor zijn EV-werkplek, maar hard loopt het niet. De universele ondernemer heeft voor zijn hybride klantjes ook al het benodigde speciale gereedschap in huis, maar ook bij hem geldt: versnellen is niet nodig. Beiden gaan langzaam met de EV-tijd mee, maar lopen bewust niet voorop. Wel zetten zij hun kaarten op de digitalisering.

Misschien hebben deze ondernemers gelijk en is het over tien jaar nog tijd genoeg om zich er dan druk over te maken. Dan is het 2033 en rijden er nog steeds zo’n 7,5 tot 8 miljoen auto’s met een verbrandingsmotor in Nederland, waarvan 1,6 miljoen diesels; een omzetvijver die ook dan nog meer dan relevant is. Die auto’s zijn ook nog eens grotendeels connected, hebben een apk nodig, onderhoud, reparaties en onderdelen zoals we die nu kennen, bandenservices en ADAS-kalibratie. De digitalisering is het grote verschil met vandaag de dag. Er zullen meer over the air functionaliteiten zijn en misschien blijken de werkplaatsactiviteiten over tien jaar wel helemaal niet zo vernieuwend te zijn.

Wat zeker anders zal zijn, is de communicatie met de klant. Die wordt dan aangesproken door zijn dashboard, of beter gezegd: door de in-vehicle-app. On- en zeker off-board diagnose van dynamische voertuigdata zal middels kunstmatige intelligentie de aanzet zijn voor predictive onderhoud en reparaties, zorgen voor software-updates buiten de werkplaats om en aftersalesactiviteiten die rechtstreeks met de berijder worden besproken of zelfs automatisch worden uitgevoerd.

De EV-transitie zal in 2033 waarschijnlijk minder van invloed zijn op de aftersales en de aftermarket dan nu vaak wordt gesteld. Dat wil niet zeggen dat je niet tijdig moet vernieuwen. De nabije toekomst van de aftersales in het algemeen en die van uw werkplaatsomzet in het bijzonder wordt de komende jaren bepaald door de digitale transitie en minder door de EV-transitie! Dat gelijk krijgen beide ondernemers van me.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35