Op de Automotive Expo 2023 in Nijkerk zoomde Bosch Aftermarket in een kennissessie in op de toekomst van de onafhankelijke aftermarket en de aftersales, en daarmee de toekomst van het universele autobedrijf.

Het goede nieuws is dat de markt voor reparatie en onderhoud nog steeds groeit, uiteraard door het groeiende wagenpark. Het is echter niet vanzelfsprekend dat je daarmee op de oude vertrouwde manier je bedrijf kan aansturen. Ten eerste dient de ondernemer zich te realiseren dat zijn werkplaats een mix aan aandrijflijnen over de vloer krijgt. We zullen nog heel lang auto’s met een diesel- dan wel een benzinemotor moeten onderhouden en repareren. Daarnaast hebben hybrides hun intrede gedaan en komen de EV’s langzamerhand de universele werkplaats binnen. Straks volgen nog auto’s op waterstof, met een brandstofcel aan boord en velen gaan ervan uit dat er toch ruimte komt om nog een tijd met alternatieve brandstoffen – e-fuels – te kunnen rijden. Die mix aan aandrijflijnen vraagt om investeringen in medewerkers, in kennis, equipment en gereedschappen.

Klant verandert

Aan de consumentenkant verandert ook het een en ander. De klant is mondiger, is online en verwacht van zijn onderhouds- en reparatieadres meer dan alleen olie en banden. Die klant vraagt om mobiliteitsdiensten. De zakelijke klant komt nu al met de meest moderne auto’s bij het universele autobedrijf en maakt dat je op een andere manier naar je onderneming moet kijken dan voor de klant met een auto van tien jaar oud.

Realiseer je je ook dat trends een regionale of lokale invulling kennen. In sommige steden mag straks een auto met een brandstofmotor de binnenstad niet meer in, waardoor de vraag naar EV’s toeneemt. Dat betekent voor de werkplaats in de stad een ander werkaanbod dan voor een autobedrijf op het platteland. De auto van morgen is daarnaast meer en meer een softwareplatform aan het worden, waarbij elektronica een sleutelrol speelt. Connectiviteit wordt bovendien volwassen en daardoor zal onderhoud steeds vaker over the air plaatsvinden. Kortom: het wordt tijd om je oude verdienmodel tegen het licht te houden, na te denken over hoe je al die ontwikkelingen tegemoet gaat treden, met als resultaat een nieuw, toekomstbestendig verdienmodel.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties