Niemand kan voorspellen hoe de toekomst eruit ziet. Juist daarom moet je continu de ontwikkelingen in de markt bijhouden en flexibel zijn, want de veranderingen gaan snel. In de complexe aftermarket zal in de keten bovenal samengewerkt moeten worden. “Daar staat LKQ voor, want het autobedrijf kan het niet alleen en wij ook niet.”

Met deze woorden opende cco Johan van der Hoeven het congres van Automotive Expo 2023, georganiseerd door LKQ-Fource en Vrooam. Van der Hoeven werd bij zijn oproep om nauwer samen te werken gesteund door de bijna 500 ondernemers in de zaal, waarvan 65 procent tijdens een live enquête aangaf dat een werkplaatsconcept alleen geen garantie is om de toekomst succesvol tegemoet te treden. “Ondernemerschap enerzijds en de juiste partnerships aan de andere kant, dat zijn de pijlers onder het toekomstige universele autobedrijf”, aldus Van der Hoeven.

Miguel Gavilanes, bij LKQ Europe verantwoordelijk voor de werkplaatsconcepten, benadrukte dat het universele autobedrijf geconfronteerd wordt met trends die, vertaald naar de dagelijkse business, door de individuele ondernemer bijna niet meer te managen zijn. “Kijk naar de manier waarop de online actieve consument zijn onderhouds- en reparatieadres zoekt, of op zoek gaat naar een occasion. De EV-transitie die gaande is, maar ook pass-thru en de aanstaande over the air-concepten die worden ontwikkeld, het voldoen aan duurzaamheidscriteria, kortom, die complexe aftermarket en aftersalesactiviteiten, zijn zaken waar we alleen samen en in onze visie middels sterke werkplaatsconcepten succesvol op in kunnen spelen.”

“Daarbij is het mede onze taak om ervoor te zorgen dat we de winstgevendheid van alle schakels in de keten in het oog houden. We moeten allemaal geld verdienen”, voegde Van der Hoeven daaraan toe.

Voertuigdata

Het kunnen beschikken over voertuigdata uit de connected car is ook zo’n strategisch onderwerp, waar de toekomst van het universele autobedrijf in grote mate van afhangt. Er moet wat dat betreft een gelijk speelveld zijn. “Hier moeten we als branche, bestaande uit autobedrijven, distributeurs, brancheorganisaties en consumentenorganisaties, in Brussel keihard voor vechten”, benadrukte Van der Hoeven.

Hij kreeg hierin bijval uit een panel, bestaande uit Han ten Broeke, algemeen voorzitter van BOVAG, Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, en ondernemerscoach Allard Droste. Zij discussieerden onder leiding van dagvoorzitters Meindert Schut en Wouter Karssen over met name de positie van de consument, een consument die overigens niet alleen een particuliere klant kan zijn, maar steeds vaker ook een zakelijke achtergrond kan hebben. “De huidige trends en de EV-transitie roepen nog veel vragen op. Niet alleen bij ondernemers, maar ook bij consumenten”, stelde Sandra Molenaar. “De aanschaf van een EV is voor veel consumenten een uitgave die zij bijna niet kunnen doen. De betaalbaarheid is best een issue en dat remt de EV-transitie. Het wachten is op een betaalbare EV.”

Ten Broeke haakte in op het belang van de vrije toegang tot voertuigdata en benadrukte dat BOVAG en RAI Aftermarket, maar ook ANWB en andere partijen daar hun stinkende best voor doen. Niet alleen in Brussel, maar ook in Den Haag.

Foto boven: De gastheren van de Automotive Expo 2023, Miguel Ángel Gavilanes Hernández en Johan van der Hoeven van LKQ, geflankeerd door dagvoorzitters Wouter Karssen en Meindert Schut.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties