Tomtom heeft in 2017 een verlies geleden van 204,4 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Tomtom op 6 februari heeft gepubliceerd.

tomtomOok de omzet daalde flink, met 9 procent tot 903,4 miljoen. Met name de consumentenmarkt ging onderuit. De omzet in deze divisie bedroeg in 2017 412,5 miljoen euro. Dat is 27 procent minder dan de omzet in 2016, die toen nog 563,2 miljoen euro bedroeg.

Smartphone

Het is duidelijk dat consumenten steeds minder belangstelling hebben voor de navigatieapparatuur van Tomtom en steeds meer verkeersinformatie via hun smartphone binnenhalen. Algemeen directeur Harold Goddijn erkent dat ook in zijn toelichting bij de jaarcijfers. “Meer dan 60 procent van onze omzet komt nu uit data, software en services.”

Connected

Tomtom richt zich dan ook op een toekomst waarin het bedrijf een belangrijke positie inneemt in de ontwikkeling van de connected car. “We hebben al meer dan 800.000 auto’s connected met ons fleetmanagementplatform”, aldus Goddijn. Als voorbeeld van hoe Tomtom deze divisie wil gaan uitbreiden noemt hij het cloud computing platform Azure van Microsoft. Hiervoor gaat Tomtom in 2018 de online locatie- en navigatiediensten verzorgen.  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 november 2025
Fusie AkzoNobel en Axalta in de maak
18 november 2025
‘Desinformatie schaadt vertrouwen in EV’
18 november 2025
‘De Buggy verveelt nooit’
17 november 2025
Europeanen sparen korter voor tweedehands VW Golf
17 november 2025
Enexis ‘knijpt’ laadvermogen tijdens pieken
17 november 2025
InterClassics Brussels noteert nieuw bezoekersrecord
Meest bekeken berichten
Recente reacties