Ayvens is de nieuwe naam voor de leasemaatschappij die het resultaat is van de overname van Leaseplan door ALD Automotive. In Nederland zal Ayvens goed zijn voor ongeveer 330.000 contracten, ofwel 22 procent van het leasewagenpark van 1.509.000 voertuigen. Ook voor de gehele zakelijke markt wordt groei voorspeld, waarmee het leaseonderhoud toeneemt.

Uit de RDC-cijfers tot en met oktober blijkt dat de leasesector (inclusief rentals) goed is voor 56,5 procent van het totale aantal registraties van nieuwe personenauto’s. Nog eens 7,2 procent gaat naar de kleinzakelijke markt en slechts 19,8 procent betreft een registratie van een particuliere consument. De overige leaseauto’s (16,5 procent) zijn geregistreerd door autobedrijven en importeurs.

Het afgelopen halfjaar is het Nederlandse autoleasepark ten opzichte van eind 2022 met 2,9 procent toegenomen (36.500 voertuigen). Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) is de groei mede te danken aan de sterke arbeidsmarkt, die de vraag naar zakelijke mobiliteit stimuleert. Het leasewagenpark bij de VNA-leden kwam tot en met juni dit jaar uit op bijna 1,3 miljoen voertuigen. Dat is ruim 86 procent van het totale leasewagenpark.

Aftersales

Volgens een rapport van het consultancybureau Boston Consulting Group zal het aandeel van leasemaatschappijen en andere fleetowners in het wagenpark de komende jaren alleen maar toenemen. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de aftersales. De professionele fleetowners zullen nadrukkelijk gaan sturen op wie het werkplaatsaanbod krijgt toegespeeld.

Werkplaatsconcepten zijn voor fleetowners en lessors de eerst aangewezen partijen om aftersalesafspraken voor het reguliere onderhoud mee te maken. Arval is zo’n leasemaatschappij die stuurt op universele autobedrijven. Ruim 30 procent van het onderhoudspotentieel besteedt Arval uit aan merkonafhankelijke werkplaatsconcepten, waaronder James en Vakgarage. Banden gaan – mede door de wijze waarop zij de winter- dan wel zomerbandenopslag faciliteren – naar de grote banden- en autoserviceketens; reparaties worden, afhankelijk van de complexiteit en/of garantievoorwaarden, weer wat vaker bij dealers ondergebracht.

Brede mobiliteit
Wie op het gebied van mobiliteit meer wil bieden dan leaseauto’s alleen, kan bijvoorbeeld denken aan leasefietsen. Volgens VNA bedroeg het totale leasefietsenpark van de VNA-leden eind juni ruim 61.000 fietsen. 80 procent daarvan is een e-bike. Ten opzichte van eind 2022 betekent dat een groei van het leasefietsenpark met 15,7 procent.

Een categorie apart vormen de Chinese automerken, die via lease en abonnementsvormen afzet zoeken, maar minder bezig zijn met aftersales. Zelfs de onderdelenvoorziening is iets wat nog de nodige organisatie vereist. Liever zoeken ze partners die dat stukje van de keten voor hen invullen. Daar liggen kansen voor onderdelendistributeurs en hun werkplaatsconcepten. Aan de andere kant laten ze de aftersales ook graag over aan leasemaatschappijen en importerende dealerholdings. De opstelling van deze nieuwe Aziatische merken draagt daarmee bij aan de versterking van de zakelijke markt en dus aan de gestuurde stroom aan aftersalesactiviteiten.

Uitdagingen

ASM | 21112023 | Bron: Aumacon Leasemaatschappij Top-100
ASM | 21112023 | Bron: Aumacon Leasemaatschappij Top-100

Overheden zien voor leasemaatschappijen een belangrijke taak weggelegd als het gaat om de elektrificatie van het wagenpark. Zij moeten niet alleen hun klanten helpen overtuigen om een elektrische auto te gaan rijden, maar ook uit de lease terugkerende EV’s voor het Nederlandse wagenpark behouden. Volgend jaar, en zeker ook begin 2025, zullen leasemaatschappijen nog een uitdaging hebben om de duizenden uit de lease terugkerende Tesla’s voor een fatsoenlijke prijs in de markt te zetten. De handel verwacht op voorhand flinke prijsdalingen. Natuurlijk is export een optie, maar onze overheid zou graag zien dat nieuw gesubsidieerde EV’s als occasion in het Nederlandse wagenpark blijven. Nederland is sowieso een occasionland, iets wat de leasemaatschappijen zich terdege beseffen, maar wel of niet exporteren is vooral een kwestie van waar een ex-leaseauto het meeste oplevert. De waarde van een elektrische occasion wordt daarbij in toenemende mate bepaald door de state of health van de batterij, meer nog dan de kilometerstand. Welke zekerheid en/of garantie kan de verkopende partij een koper nog bieden?

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 oktober 2024
8 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35