Steeds meer organisaties met grotere wagenparken stappen over van traditioneel leasen naar het outsourcen van het volledige wagenparkbeheer. Dat concludeert Leaseplan op basis van eigen groeicijfers.

Het zijn niet alleen de termijnbedragen voor een specifieke auto waar een wagenparkbeheerder mee te maken krijgt, maar ook kosten voor het aanvragen en vergelijken van offertes, het beoordelen van onderhoud- en schadeherstelaanvragen en bijvoorbeeld het verrekenen van eigen bijdragen op de payroll, zoals bijtelling, bekeuringen en eigen risico. Daarnaast ziet Leaseplan dat ook HR-, inkoop-, finance-afdelingen en directies zich met het beheer van de leasevloot bemoeien.

Duidelijke trend

“We zien een duidelijke trend dat de grote corporates alle randwerkzaamheden van het leasen willen uitbesteden, zodat zij zich kunnen focussen op hun kernactiviteiten”, vertelt Erik Henstra, algemeen directeur van Leaseplan. “Vanaf vijftig auto’s zorgt het volledig uitbesteden van het wagenpark zelfs voor een lagere total cost of ownership, omdat wij het proces efficiënter in kunnen richten. We hebben het dan over een besparing van gemiddeld 120 euro per voertuig per jaar, dus dat kan met een groot wagenpark flink oplopen.” Leaseplan heeft het animo voor deze leasevorm de afgelopen jaren met gemiddeld 30 procent per jaar zien toenemen.

Factuur

Leaseplan zet de kosten maandelijks op één achteraf-factuur. “Dit zorgt er dus ook voor dat deze organisaties meer grip hebben op de kosten van hun wagenpark”, aldus Henstra. “Onze klanten vinden dat het grootste voordeel van deze dienst, naast het feit dat wij alle zorgen volledig uit handen nemen.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
2 juli 2025
Occasionverkopen H1 nagenoeg gelijk
2 juli 2025
1,0 procent meer apk’s in eerste halfjaar
2 juli 2025
Breeman verder als Dusseldorp
2 juli 2025
Zwarte goud
2 juli 2025
‘Liever een klein baasje dan een grote knecht’
Meest bekeken berichten
Recente reacties