De verkoop van nieuwe auto’s is vooral een zakelijke aangelegenheid geworden. Daarmee krijgt het autobedrijf de komende tien jaar voor onderhoud en reparatie in toenemende mate te maken met sturende partijen in plaats van met particulieren.
Het is een belangrijke conclusie die getrokken kan worden uit het rapport ‘Prognose Wagenpark 2030’, een coproductie van Automotive Insiders en onderzoeksbureau Trend-Rx.
In 2010 werd nog bijna de helft (49 procent) van alle nieuwe auto’s door particulieren aangeschaft. In 2020 was dat nog maar net een kwart (26 procent). Met name leasemaatschappijen zagen hun aandeel, mede dankzij private lease, de laatste jaren fors toenemen. Omdat zij de eigenaren zijn van die nieuwe auto’s, neemt hun macht in het retailkanaal, maar ook in het aftersaleskanaal toe. De prognose van Automotive Insiders en Trend-Rx komt voor 2030 uit op een wagenpark van 9,6 miljoen personenauto’s. Hiervan zullen er bijna 1,8 miljoen door een zakelijke partij worden beheerd, ofwel 18,7 procent.
Deelauto
Hoewel de leasemarkt door corona in 2020 wellicht een dip laat zien, is de verwachting dat de groei van private lease nog wel enkele jaren zal aanhouden. Ook deelauto-initiatieven zullen aan belang winnen, tot een totaal van zo’n half miljoen auto’s in 2030. Dit zullen naar verwachting merendeels auto’s van particulieren zijn die hun auto voor sharing aanbieden. Naar verwachting 131.000 deelauto’s zullen professioneel voor sharing worden aangeboden, met een verdere lichte verschuiving richting zakelijk gestuurd onderhoud als gevolg.oeH
Het rapport is hier te bestellen.