VZR heeft op 4 april de Renault 5 uitgeroepen tot EV van het Jaar 2025. In vijf categorieën zijn winnaars gekozen, waarbij de Renault 5 als overall winnaar uit de bus kwam en zich daarom dé EV van het Jaar 2025 mag noemen. De verkiezing wordt door VZR gerealiseerd in samenwerking met Ayvens, Autoweek, Eneco eMobility, het AD en EV-Database.
Renault doet het goed: Zowel in het middensegment met de Renault 5 als in het hoge segment met de Renault Megane E-Tech gaat het Franse merk er met de eerste prijs vandoor. In het nieuwe premiumsegment valt de overall winnaar van vorig jaar weer in de prijzen: de Tesla Model 3 laat haar concurrenten nog altijd achter zich. In het topsegment is de Zeekr 001 de winnaar.

Onderbouwde keuze
De vakjury, bestaande uit experts Martin Huisman (VZR), Roel Keunen (Eneco eMobility), Damiaan Hage (AutoWeek), Ferry Weijers (Ayvens) en Niek Schenk (AD), heeft de deelnemende voertuigen beoordeeld aan de hand van objectieve maatstaven. Factoren zoals trekgewicht, aantal registraties, laadsnelheid en leaseprijs speelden hierbij een rol. De volledige beoordelingscriteria en bijbehorende scores zijn terug te vinden in de EV van het Jaar-uitgave 2025. Dit is een handig hulpmiddel bij het kiezen van een nieuwe EV en verkrijgbaar bij VZR.
Belofte van 2025: Inster
Met de categorie ‘Belofte van 2025’ zet de jury een EV in de schijnwerpers die nét op de markt is. Hoewel er minder data beschikbaar is, wordt de beoordeling gebaseerd op expertise en innovatiekracht. Welk merk laat zijn inzet voor innovatie en kwaliteit binnen de automotive sector zien? De Hyundai Inster maakt indruk op de jury met een doordacht ontwerp, een praktische actieradius en een ruim interieur voor zijn segment en is daarom uitgeroepen tot Belofte van 2025.
Interessante ontwikkelingen
De jury heeft dit jaar een aantal grenswaardes weer verhoogd. Dit vanwege de steeds betere worden de specificaties van elektrische auto’s. Met name de range en de laadsnelheden worden steeds beter. Waar de range in het Midden-segment eerder tussen de 200 en 350 kilometer lag, ligt dit nu gemiddeld tussen de 300 en 400 kilometer. Ook de laadsnelheden zijn ten opzichte van vorig jaar gemiddeld met 10% gestegen. De jury is enthousiast over deze continue verbeteringen in de prestaties van nieuw op de markt komende EV’s.