In 2028 zijn de Olympische Zomerspelen in Los Angeles. Nu hebben de stad en het organiserende comité besloten dat het de eerste autovrije Olympische Spelen moeten worden. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn (hulpdiensten en bepaalde toeleveranciers bijvoorbeeld), maar het voorstel geeft te denken als het gaat om de toekomst van automobiliteit. Mochten de aanstaande presidentsverkiezingen gewonnen worden door Donald Trump, die de auto-industrie en de oliemaatschappijen tot zijn vrienden mag rekenen, dan ben ik benieuwd of hij voor het plan van Los Angeles gaat liggen. Hij is er *** genoeg voor.
In ons land is er sprake van een omgekeerde beweging. Er is een aantal steden dat volgend jaar de stadscentra wil afsluiten voor voertuigen met een dieselmotor euro 4 of lager. Wel met de nodige uitzonderingen in de vorm van vuilniswagens, politie- en brandweerauto’s, ambulances, oudere ondernemers en ongetwijfeld enkele gemeenteambtenaren die zichzelf een uitzonderingspositie zullen toekennen. Het aantal steden dat aan dit plan meewerkt, werd weliswaar allengs kleiner, maar er zijn er nog altijd veertien over. Nu wil het kabinet-Schoof dat deze lokale plannen worden uitgesteld, liever nog: in de prullenbak worden gegooid. Dat klinkt leuk voor de liefhebbers van dieselgestuurde verdienmodellen, maar wat te denken van de ondernemers die op voorhand hebben geïnvesteerd in elektrische mobiliteit?
Tegelijkertijd zijn er de stadsontwikkelingsprojecten in steden die steeds vaker een maximaal mogelijke beperking van het autogebruik nastreven, zoals in Utrecht waar zelfs een geheel autovrije wijk moet komen. In andere provincies spelen dit soort projecten ook. De invloed hiervan op het autogebruik en de aanschaf van auto’s is waarschijnlijk minimaal. Ze leiden in ieder geval in aangrenzende wijken tot grote parkeerproblemen.
Nu de EV-transitie hapert en steeds meer autofabrikanten pleiten voor het verlengen van het toestaan van de verbrandingsmotor, is het wachten op de rechtszaken van milieugroepen en acties van milieuactivisten, die de Parijse-akkoorden, gericht op een emissievrij 2050, als leidraad hebben. Tot nu toe is de autobranche buiten schot gebleven, maar omdat overheden – ook die in Nederland – eerdere afspraken naast zich neerleggen, zal de milieulobby, gesteund door bepaalde politieke partijen, zijn pijlen nog meer op het autogebruik gaan richten, ben ik bang.