Het antwoord op elke vraag is 42. Tenminste, volgens de cultklassieker ‘The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy’. In het echte leven is het vinden van het juiste antwoord ingewikkelder. TurboPartnerPro-deelnemers weten zich echter in hun dagelijkse praktijk gesteund door een team van experts voor wie geen turbovraag te gek is.
Je zou het misschien niet zeggen maar TurboPartner is inmiddels bijna vijftien jaar onder ons. In die periode is het echter niet stil blijven staan. Zo kwam er bijvoorbeeld een eigen Turbo’s Hoet app. De jongste verjongingskuur van het concept is net achter de rug, maar de vier pijlers onder het concept blijven onverminderd van kracht. Die vier zijn de GeenGezeurGarantie (ongeacht oorzaak), de technische ondersteuning binnen dertig minuten na registratie van de turbo, de Online Kennisbank en de TurboInsurance die, wederom ongeacht de oorzaak, het arbeidsloon vergoedt.
Wouter van Kuilenburg is er met zijn Bosch Car Service Van Kuilenburg in Utrecht vanaf het prille begin bij geweest. Ze zijn destijds TurboPartner geworden voor de kennis en kunde van Turbo’s Hoet en de korte lijnen. Inmiddels is het bedrijf TurboPartnerPro Zilver waardoor ook de sterk verbeterde Kennisbank en de koppeling tussen de dealerlocator en het bekende reviewplatform Klantenvertellen tot het pakket behoren. Die reviews resulteren volgens Turbo’s Hoet direct in een betere online vindbaarheid.
Dealerlocator
Beide facetten sluiten aan bij de behoefte van deze Bosch Car Service-vestiging met zes monteurs. Klanten weten momenteel nog niet dat het hier om een TurboPartnerPro gaat. “Met de komst van de dealerlocator (Vind je TurboPartner, red.) en de mogelijkheid om TurboPartnerPro Goud te worden (met uitgebreidere marketingondersteuning) gaan we daar zeker meer aandacht aan besteden op de website en onze socials.”
Bij Van Kuilenburg komen meerdere keren per week situaties voor waarbij de storingscodes vaak naar de turbo verwijzen terwijl dat niet altijd de boosdoener is. Klakkeloos onderdelen vervangen is er niet bij in de Utrechtse werkplaats, dus wordt altijd gestart met een grondige diagnose. “Als de turbo kapot lijkt dan is het belangrijk vast te stellen waarom de turbo kapot is gegaan, dat probleem op te lossen en dan de turbo te vervangen. Bij twijfel rond de diagnose wordt er altijd met Turbo’s Hoet gebeld om de diagnose door te spreken”, vertelt Van Kuilenburg.
Altijd registreren
Of er nu twijfel is of niet over de gestelde diagnose, registratie van een nieuwe turbo behoort tot de standaard procedure in de Utrechtse werkplaats. “De ondersteuning én de zekerheid van de GeenGezeurGarantie zijn hierin belangrijk, maar ook het persoonlijke contact tijdens de registratie is waardevol. Altijd to-the-point zodat de monteur snel geholpen is en snel weer verder kan met zijn werk.”
‘Door het uitwisselen van ervaringen ontwikkel je jezelf toch ongemerkt tot specialist, waardoor faalkosten en discussies achteraf voorkomen kunnen worden.’
De monteur kan tijdens dit gesprek de diagnose nog even staven en wat tips voor de montage krijgen: “Je kunt immers zelf nooit alle kennis in huis hebben. Door het uitwisselen van ervaringen ontwikkel je jezelf toch ongemerkt tot specialist, waardoor faalkosten en discussies achteraf voorkomen kunnen worden.”
Trainingsavond bij LKQ
Van Kuilenburg grijpt elke gelegenheid aan om kennis en ervaring op te doen, zo bewijst onder meer zijn recente deelname aan de trainingsavond die Turbo’s Hoet met distributeur LKQ verzorgde. Een waardevolle tijdsbesteding met belangrijke nieuwe inzichten: “De opzet van de TurboPartnerPro training, waarin aan de hand van verschillende praktijkcases kennis over turbo’s wordt overgedragen, zou eigenlijk vaker moeten terugkomen, bijvoorbeeld in de nieuwsbrief van Turbo’s Hoet.”
Turbo’s Hoet-trainer Jason van Surksum heeft die avond een veertigtal TurboPartners in de klas en hij weet al snel de vinger op de spreekwoordelijke zere plekken te leggen. Met wat strategische quizvragen die de deelnemers via hun eigen telefoon kunnen beantwoorden blijkt regelmatig het antwoord niet voor iedereen hetzelfde te zijn. De avond pakt uit als een combinatie van heel concrete praktijkvoorbeelden en de algemeen toepasbare theorie die er achter schuilt. Ook Danny de Ruiter, chef werkplaats/receptionist bij Vakgarage ALR in Leidsche Rijn, nam de tijd om kennis op te doen tijdens de trainingsavond bij LKQ. Net als Van Kuilenburg betreft het een fullservice universeel autobedrijf, maar de kennis van de producten uit de stal van de Volkswagen Groep is in de wijde omgeving bekend bij klanten. Inmiddels zijn er echter ook de nodige Japanse merken zichtbaar in de reguliere werkplaatsmix. Derde pijler onder het bedrijf is het campersegment waar ze niet alleen het onderhoud voor verzorgen maar ook bijvoorbeeld aankoopkeuringen.
Met vlagen
Het werkplaatsteam telt twee vaste monteurs, twee leerling monteurs en een monteur die voor specialistisch werk op afroep beschikbaar is. Zelf werkt De Ruiter nu een jaartje bij Vakgarage ALR maar het bedrijf is al sinds 2016 TurboPartner en inmiddels net als Van Kuilenburg TurboPartnerPro Zilver. Turbostoringen zijn er wel wat minder frequent dan bij Van Kuilenburg, De Ruiter schat zelf een vijftal per jaar, al gaat het wel met vlagen. “Nu is het bijvoorbeeld even rustig.”
Registratie is ook hier onderdeel van de standaardprocedure. “Anders kan er geen aanspraak gemaakt worden op de GeenGezeurGarantie mocht dat nodig zijn. Daarnaast is het altijd prettig om nog even te bespreken of de gestelde diagnose daadwerkelijk overeenkomt met de ervaring van Turbo’s Hoet. Het verloopt altijd snel en zonder poespas. Vaak hebben we vooraf, tijdens de diagnose, ook al overlegd met Turbo’s Hoet om zeker te zijn van onze zaak.”
Daarmee vat De Ruiter direct de kern samen waarom ze überhaupt onderdeel zijn geworden van het TurboPartnerPro-netwerk. “Technische ondersteuning en de bijbehorende zekerheden zoals de GeenGezeurGarantie zijn daarbij de belangrijkste redenen. “Ik vind het erg belangrijk dat we met TurboPartnerPro toegang hebben tot de zekerheid van een goed product en de service van Turbo’s Hoet.”