De omzet per dealerbedrijf uit aftersales is vorig jaar nam ten opzichte van 2016 afgenomen met ruim 125.000 euro. Dat en meer blijkt uit de meest recente Branche Barometer van Bovag Autodealers.

Het aantal gefactureerde uren per monteur daalde van 1.373 naar 1.353 uur; de efficiency nam 0,8 procentpunt af naar 83,1 procent. Al met al kon in de werkplaats het gestegen apk-aandeel van dealers niet langer de langere onderhoudsintervallen en lagere onderhoudsbehoefte van moderne auto’s verbloemen. Volgens Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers, besteedt zijn achterban steeds meer aandacht aan de verkoop van gebruikte auto’s. Ook hebben ze in de aftersales meer focus op het oudere wagenpark. “Dat is een goede ontwikkeling, maar er is meer nodig. Vooral qua efficiency in de aftersales valt nog veel te winnen. We zien echter ook dat de spreekwoordelijke ‘kaasschaaf’ uitgewerkt lijkt: verdergaande schaalvergroting en nieuwe bronnen van inkomsten blijven daarmee voorwaarden voor een gezond dealerrendement.”

Dealerrendement

De Branche Barometer leert verder dat de gemiddelde nettowinst per Bovag-dealervestiging in 2017 ongeveer een kwart is gedaald: van 1,05 procent in 2016 naar 0,78 procent afgelopen jaar. De toename in de verkoop van nieuwe auto’s en occasions kon die trend niet keren. Ook het gestegen aandeel van dealers in de apk vertaalde zich niet in een hoger rendement. 2017 was een jaar met twee gezichten voor de merkdealers. Tot en met Q3 van 2017 noteerde de gemiddelde vestiging een ruim 560.000 euro hogere netto omzet dan dezelfde periode in 2016. In het laatste kwartaal kwam er echter fors de klad in, waardoor het jaargemiddelde uiteindelijk bijna 103.000 euro lager uitkwam dan in 2016. Bovag tekent daarbij aan dat de autoverkopen eind 2016 -net als in voorgaande jaren- sterk beïnvloed werden door aanstaande wijzigingen in de fiscale bijtelling. Nu de bijtellingstarieven per 2017 zijn geüniformeerd, blijft zo’n eindspurt uit.

Occasions

De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto daalde vorig jaar met 288 euro naar 17.929 euro. Die van een gebruikte auto steeg juist, met 295 euro, tot 10.014 euro. De occasionmarkt in Nederland is met bijna 2,2 miljoen transacties ongeveer 4,5 keer zo groot als de markt voor nieuwe personen- en bedrijfsauto’s. Een groter aandeel hierin is voor autodealers cruciaal om de steeds kleinere marges op de verkoop van nieuwe auto’s te compenseren. De bruto marge per transactie (nieuw en gebruikt) daalde van 1.198 euro in 2016 naar 1.113 euro vorig jaar. De koers richting beter management van de occasionverkoop lijkt volgens Bovag echter wel gezet. De organisatie wijst op de afname in stadagen (van 88 naar 74) en de verhoging van de omloopsnelheid (van 4,1 naar 4,9). Het aantal verkochte occasions per verkoper steeg bovendien met ruim 10 procent.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 mei 2025
Agenda IBIS Global Summit 2025 Istanbul bekend
2 mei 2025
NRF neemt turbomerk Alanko over
2 mei 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 4 procent in april
2 mei 2025
Sleets
2 mei 2025
Dorpsgarage met dealeruitstraling
1 mei 2025
Nieuwenhuijse Groep agent Polestar Zwolle
Meest bekeken berichten
Recente reacties