De mede door Tesla gerealiseerde 61.000 EV-registraties van vorig jaar zijn voor velen een wake-upcall geweest. Tel daarbij op 30.000 hybrides en je mag concluderen dat ruim 20 procent van de nieuwverkoop in 2019 elektrisch is geweest.
Ons wagenpark zal nog lang gedomineerd worden door benzine en diesel, maar aan de voorkant vervangen EV’s al de zakelijke diesels! Autofabrikanten omarmen de EV, maar zetten ook in op hybride. De door overheden en de noodzaak van een duurzame samenleving gestimuleerde omslag naar 100 procent elektrisch rijden komt eraan. Dan moet de EV wel betaalbaar worden voor de gewone Nederlander en zal de laadinfrastructuur op orde moeten komen. Niet alleen in ons land, maar in heel Europa.
Herbert Diess
In 2012 luisterde ik tijdens een congres over telematica naar Herbert Diess, toen nog topman van BMW. Hij sprak over de digitale toekomst en de elektrificatie van de auto, maar ook over de auto als onderdeel van een bredere visie op mobiliteit, met een hoofdrol voor connectiviteit. Als geestelijk vader van de i3 waren het onderwerpen waar hij bijna gepassioneerd de zaal voor zijn toekomstvisie won. In 2014 werd hij ceo van Volkswagen en sinds 2018 is hij ceo van de hele Volkswagen Groep. Op die positie is hij de drijvende kracht achter de transitie naar elektrische mobiliteit en de digitalisering van het Volkswagen Umfeld. Diess wil een transitie naar een digitale EV-toekomst maken, ten aanzien van het productieproces, de voertuigen zelf, de retailomgeving en een dienstenportfolio om de auto heen. Sommigen vinden het een grote gok. Tijdens een persconferentie stelde hij: “Dat wat Tesla kan, kan Volkswagen beter.” Het tekent zijn drive.
Naast het uitbouwen van de ID-modellenreeks wil Diess Volkswagen onafhankelijk maken van grote techspelers als Microsoft en Google. Samenwerken is goed, maar de regie moet bij Volkswagen blijven. Daarom investeert hij in eigen softwareontwikkeling en tegelijkertijd in de simplificatie van systemen. Zo wil hij het aantal cpu’s minimaliseren, meer in-cardiagnostics en uiteraard updates over the air. Het betaalbaar houden en verder ontwikkelen van ‘zijn’ modulaire EV-platformstrategie houdt ook de samenwerking met anderen in, zoals Ford. Wat samenwerking betreft kijkt hij verder dan Europa en is hij voor batterijtechnologie partnerships in China aangegaan, werkt hij in eigen land aan oplaadnetwerken en introduceerde hij onlangs een mobiele oplader voor in parkeergarages. Belangrijk wordt het Volkswagen Umfeld, waar My Volkswagen het platform moet worden waarop de consument zijn weg in mobiliteitsland zal vinden. Je vraagt je wel af welke rol de dealer en straks het universele autobedrijf zal MOGEN vervullen…