Ter vervanging van de oude rollover heeft Nefkens Utrecht onlangs een nieuwe Cadis-rollover van Christ in gebruik genomen. Hij is alleen voor eigen gebruik, gewoon een machine die doet wat hij moet doen en liefst zo snel mogelijk. “Het buitenterrein is beperkt, dus daar wil je niet nog allerlei verkeersbewegingen bij hebben.”
Vestigingsdirecteur Stefan Erkelens besloot enkele maanden terug tot de aanschaf van de nieuwe rollover. “De oude was afgeschreven. We hadden de laatste jaren veel onderhoudskosten, dus was het tijd voor een nieuwe.”
Christ leverde niet de vorige rollover, maar kwam deze keer wel als eerste keus bovendrijven. “We hebben duidelijk gemaakt wat we hadden en wat we verwachtten van de nieuwe rollover. Het aanbod, maar ook het meedenken deed ons bij Christ uitkomen. Het is geen Ferrari, maar gewoon een Peugeot”, zegt Erkelens, die daarmee verwijst naar het automerk dat Nefkens in Utrecht vertegenwoordigt. “We wassen alleen intern, auto’s van klanten van de werkplaats en van de schadeherstelwerkplaats, plus alle occasions. De machine moet daarvoor doelmatig zijn en snel. We hebben daarom gekozen voor een eenvoudige versie, zonder kantelbare droger bijvoorbeeld. De auto hoeft er ook niet superdroog uit te komen, want als we hem gewassen hebben, staat de klant toch nooit direct klaar om hem mee te nemen. De auto staat dan buiten te drogen, of wordt opnieuw nat als het regent. Er zitten wel wielwasborstels op, maar weer geen hogedrukreiniger. We hebben de machine echt gekozen op snelheid. Tijdens piekuren, tegen het einde van de dag, moeten de auto’s er gewoon in hoog tempo doorheen.”
Schuim
Het onderhoud aan de machine wordt aan Christ uitbesteed. Voor het wassen zelf heeft Nefkens Utrecht wel een medewerker in dienst, maar de monteurs doen het wassen ook zelf. Stefan Erkelens: “Ook daarom hebben we er bewust voor gekozen om de wasstraat zo simpel mogelijk in te richten, met een beperkt aantal programma’s. We zijn ook uitgegaan van de bestaande situatie. Dat betekent dat de auto’s er achteruit weer uit moeten. Een verbouwing zou extra kosten met zich meebrengen. Wel hebben we voor een duurder wasmiddel gekozen, waar minder van nodig is. Dat leverde in het begin wel verbaasde blikken op bij de monteurs.
‘Het gaat om het contactoppervlak: schuim dat geen contact maakt met de auto, maakt ook niet schoon.’
Het schuimde niet zoals het oude wasmiddel, dus hebben ze de dosering omhoog gedaan, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Toen Christ na een paar weken terugkwam om de apparatuur bij te stellen hebben ze daar ook een toelichting bij gegeven: het gaat om het contactoppervlak: schuim dat geen contact maakt met de auto, maakt ook niet schoon.”
Hoogte
Ook op de hoogte heeft Nefkens Utrecht bewust ingeleverd. Stefan Erkelens: “De oude machine ging tot 2.80 meter. Bij de aanschaf van de nieuwe rollover hebben we nog eens goed gekeken naar de soort auto’s die we wassen. Dat zijn personenwagens en lichte bedrijfswagens, de Partners en Experts, en de wat hogere bussen, de Boxers. Vaak hebben die een imperiaal erop, waardoor je ze toch niet in de wasstraat kunt wassen, vanwege de slijtagevoeligheid. Uiteindelijk voegde die hoogte dus niet zoveel toe en kostte het wassen wel meer tijd, omdat de borstels en de droger verder naar beneden moeten. De nieuwe rollover is 2.40 meter hoog en daar kunnen we bijna alles mee wassen.”
Peugeot
Nu we er toch zijn, vragen we meteen maar even naar de toekomst voor een Stellantis-dealer als Nefkens Utrecht. Die ziet Erkelens positief tegemoet. “Er komen veranderingen aan. Er zijn tot nu toe alleen nog maar intentieverklaringen. Nefkens heeft onlangs in Brabant nog een grote overname aangekondigd, dus langzaam vallen dingen op zijn plaats.”
“Wat elektrisch rijden betreft hebben we naast een volledige lijn elektrische bestelwagens de kleinere modellen 208 en 2008, waarmee we wel een deel van de zakelijke markt missen. We hebben wel diverse plug-in hybrides in het C en D-segment, maar die tellen gewoon voor 22 procent bij. Wel worden deze auto’s in 2022 voor leaserijders weer aantrekkelijker met de nieuwe bijtellingsregels, dus voor Peugeot wordt het een interessante tijd.”