ZDK, zeg maar de Duitse Bovag, stelt dat de Duitse dealers dit jaar voor honderden miljoenen euro’s het schip in gaan door de dieselcrisis. Met name de sterk gedaalde prijzen van diesels in de occasionsector komen hard aan.

audi_sq7_tdiAlleen al in de periode mei-augustus zal een flinke piek in aflopende leasecontracten voor ruim 300 miljoen euro aan waardeverlies met zich meebrengen, heeft het ZDK berekend. Bovendien heeft de Duitse consument zijn buik vol van automobiliteit. Dat blijkt wel uit de slechte nieuwverkoop. ZDK meldt dat ruim 30 procent van de dealers bij onze oosterburen verwacht dat dit een slecht jaar voor ze wordt wat betreft de afzet van nieuwe personenauto’s. Voor veel dealers is dat alweer het derde jaar op rij.

Occasionverkoop

Daarnaast heeft bijna 35 procent van de dealers de occasionverkoop zien instorten. Daar ligt een mooie kans voor de Nederlandse autohandel. Kijk nog eens goed naar de importmogelijkheden in het licht van de schaarste op de Nederlandse occasionmarkt. Een ander zorgelijk punt is het feit dat het autobezit in de grote steden en vooral onder jongeren (tot 30 jaar) relatief sterk daalt. Het enige wat de Duitse dealers op de been hout is de aftersales. 97,9 procent van de bedrijven stelt dat de werkplaatsactiviteiten zich prima ontwikkelen. Daar bezuinigt de consument ook niet op.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
30 april 2025
AUTO1: 10 procent meer elektrisch en hybride in 2024
30 april 2025
LKQ verzorgt aftersales VinFast
30 april 2025
‘Slimme dingen doen met data’
29 april 2025
Forse omzetgroei voor Autodoc in 2024
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
Meest bekeken berichten
Recente reacties