Hoewel de afzonderlijke formules bij Alliance Automotive mooie groeicijfers laten zien is de eindstreep nog lang niet in zicht. De organisatie is verder versterkt om de aanhoudende groei te kunnen bijbenen. Retail Marketing Manager Ivar Camps biedt een blik achter de schermen.

Alliance Automotive biedt de markt inmiddels een uitgebreide waaier aan formules en concepten. Zo is er met Autoservice Totaal een laagdrempelig concept vol keuzemogelijkheden, terwijl CarProf zich juist aan de andere kant van het formulespectrum begeeft en meer richting full service en harde franchise gaat. Tussen beide in staat Autovakmeester. Deze drie staan op een menukaart met een serie andere concepten die zich doorgaans concentreren rond een bepaalde dienst.

Te vaak wordt de online showroom van een autobedrijf ondergewaardeerd door de ondernemer. Samenwerken kan veel brengen op dat vlak, aldus Retail Marketing Manager Ivar Camps.nt kan zo een nieuwe en loyale klant worden. Het begint bij goede marketing en vervolgens die klant laten zien dat

Retail Marketing Manager Ivar Camps begint bij het Kentekenloket. “Dat is dé plek om voertuigen direct en snel over te schrijven. Wanneer je een voertuig koopt of verkoopt, moet het kenteken om naam van de nieuwe eigenaar komen te staan. Dit is het geval bij een auto, scooter, motor en caravan (boven de 750 kilo). Een Kentekenloket is altijd onderdeel van een RDW-erkend autobedrijf. Een ander voorbeeld is de vergelijkingssite Trekhaakofferte.nl om de consument inzicht te geven wat een trekhaak onder zijn of haar auto kost en welk garagebedrijf in de buurt hierbij kan helpen. LeaseProf helpt autobedrijven hun slagkracht te vergroten richting leasemaatschappijen en de bestuurders van hun auto’s. AutoMarketeer bundelt alle voor het autobedrijf benodigde marketinginstrumenten die niet bij een garageformule willen horen en de site Garagevergelijker.nl biedt de aangesloten bedrijven een online podium naar de shoppende consument, zoals Booking.com doet voor de reiswereld.”

NexDrive

Relatief nieuw in het rijtje is NexDrive dat de aangesloten bedrijven helpt bij alles dat op hun weg komt in de transitie naar elektrische mobiliteit. “Belangrijkste boodschap van NexDrive is de consument ervan overtuigen dat hij met zijn elektrische auto nog steeds terecht kan bij dezelfde vertrouwde universele garage om de hoek. Wij faciliteren het universele autobedrijf op tal van aspecten van een laadpaal voor de deur tot alle benodigde kennis in de werkplaats. Daar is direct vanaf de start veel animo voor, al zijn er ook bedrijven die het op dit moment nog vooral als een kostenpost zien. Feit is dat de markt rap richting EV beweegt en dat je mee zult moeten bewegen met je werkplaatsuitrusting en je trainingen”, constateert Camps. “NexDrive zetten we echt neer als een kwaliteitslabel richting de consument om hem te overtuigen van het feit dat een NexDrive gecertificeerd bedrijf geschikt is voor het onderhoud aan elektrische voertuigen. Hiervoor voorzien wij het autobedrijf in tal van marketing/communicatie. Daarnaast bieden we de laadinfra en de kennis middels ons label TECH360.”

Groter team

Uit de groei die de afgelopen periode is gerealiseerd, maar ook uit de aanvragen en de geplande groei voor komend jaar blijkt dat deze waaier voorziet in een behoefte. De interne organisatie groeit mee, vertelt Camps: “Harold van Gestel heeft als formulemanager de afgelopen jaren CarProf hard zien groeien. Om hem te ondersteunen hebben we Sweis Ubels aangesteld als Formule Accountmanager CarProf, hij zal de vier noordelijke provincies onder zijn hoede nemen. Bij Autovakmeester heeft Ton Sieljes in Angelo Mulder een collega-formulemanager erbij gekregen. Grofweg ligt de rayonverdeling tussen beide ter hoogte van Utrecht. We vinden het belangrijk dat het persoonlijke contact niet verloren gaat doordat het netwerk groeit.”


Het in Nederland ontwikkelde concept NexDrive wordt ook in de andere Europese landen waar Alliance actief is uitgerold. In België en Duitsland is al een start gemaakt.


Onderhoudsabonnement

Voor komend jaar staat niet alleen groei van het netwerk op het netvlies. Er wordt achter de schermen keihard gewerkt aan nieuwe diensten of verbetering van de bestaande. Camps is niet iemand die graag loze beloften geeft en dat past ook niet bij zijn werkgever. “We laten liever concrete actie zien. Toch kan ik wel een kleine inzage bieden in waar we mee bezig zijn. De unieke offertemodule binnen CarProf blijven we door ontwikkelen. Een nieuwe dienst die we zullen lanceren betreft een onderhoudsabonnement, gebaseerd op Car Service Plan van Michel van Roon. Dat hebben we naar onze ideeën en wensen aangepast. In het kort willen we zo veel mogelijk de discussie vermijden. Te vaak valt er iets buiten een abonnement en dat wilden wij juist niet, het moest zo compleet mogelijk zijn. Dus, ja de ruitenwissers vallen er ook onder, of dat defecte lampje. De pechhulp, een zomer- of wintercheck, alles moet erin zitten.

Gedurende het gesprek komt het steeds weer terug, het begrip ‘schaalgrootte’ in combinatie met de term ‘focus’. Als autobedrijf ken je de lokale klant en die kent jou en je team. Behalve het optimaal bedienen van die klant, komen er veel zaken op het bord van een ondernemer te liggen die tijd vragen. Juist daar bieden concepten toegevoegde waarde, benadrukt Camps. “Neem de marketing als voorbeeld. Ondernemers zijn net zo goed consumenten met bijbehorende ervaringen. Ik vraag altijd naar hoe zij zich oriënteren. Dat gebeurt online en op basis van de informatie daar bepaal je of je verder gaat. Kijk zo eens naar het eigen bedrijf. Ben je vindbaar, klopt de basisinfo nog, hoe zijn de geplaatste ervaringen van klanten? Het klinkt zo simpel maar is cruciaal. Omdat ik ook begrijp dat dat er vaak niet van komt, kunnen wij dat met onze partners verzorgen. Die shoppende klant die jou niet kent kan zo een nieuwe en loyale klant worden. Het begint bij goede marketing en vervolgens die klant laten zien dat deze de juiste keuze maakte.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35