Wereldwijd sluit 60 procent van de consumenten een financiering af voor de aankoop van een nieuwe auto. Met een markt ter grootte van zo’n 400 miljard euro in 2030 is autofinanciering een flinke vijver om in te vissen.
Jato Dynamics deed onlangs onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij de beslissing een nieuwe auto te financieren. Jato baseerde zijn onderzoek op gegevens van duizend consumenten die het afgelopen jaar een nieuwe auto hebben aangeschaft, of van plan zijn het komende jaar er een te kopen.
Het niet op voorhand een grote som geld hoeven over te maken was met 31 procent voor de meeste respondenten de belangrijkste reden om een financiering aan te gaan voor de aanschaf van een nieuwe auto. 25 procent noemde de mogelijkheid uitgaven beter te kunnen budgetteren en een even groot deel zei dat financiering hen in staat stelde een betere auto te kopen.
Einde contract
Slechts 37 procent heeft als einddoel de auto zelf te bezitten aan het eind van de financieringsperiode. 22 procent wil een nieuwe financiering aangaan voor een nieuwe auto en 18 procent is bereid een nieuwe financiering aan te gaan voor dezelfde auto. Jato concludeert hieruit dat consumenten net zo makkelijk een bestaande auto herfinancieren als overstappen op een nieuwe financiering voor een nieuwe auto. Dit biedt kansen voor autofabrikanten en leasemaatschappijen om hun relatie met de consument te verlengen.
Hoewel Jato met het onderzoek met name zijn eigen Monthly Payments-oplossing onder de aandacht wil brengen, is het ook een boodschap aan alle andere partijen die met de financiering van een nieuwe auto te maken hebben: ben je bewust van de overwegingen die bij consumenten een rol spelen in hun aankoopbeslissing over een nieuwe auto en speel daarop in.