Ruim veertig jaar is Autobedrijf Van Meyl uit Budel een begrip in de regio. Henri van Meijl (75) richtte het bedrijf op, breidde het succesvol uit en na vier decennia is de tijd rijp om het door te verkopen aan kleinzoon Stan (21).
Grootvader Henri mag dan driekwart eeuw oud zijn, hij weet precies waar Abraham de mosterd haalt. Terwijl leeftijdgenoten van de krasse Bulander genieten van een rustige oude dag en bingo spelen, spuit opa Henri met een hogedrukspuit – en gehuld in authentieke stofjas – zonder morren een volgende auto af. Terwijl kleinzoon Stan zich vol enthousiasme op een set vervuilde lichtmetalen wielen stort, zegt hij: “Wij zijn met vier man een klein autobedrijf en dan pak je gewoon alles aan. Zo heb ik Stan ook geïnstrueerd, of ingewerkt zo je wilt. Wij voelen ons nergens te goed voor en wij doen alle mogelijke klusjes.” Stan, aanvullend: “Bij ons is het zo: what you see is what you get. Een klant zei ooit dat hij het zo mooi vond dat ik gewoon in werkkleding een auto zat te verkopen. Zoals opa al zei, wij pakken alles aan. Als nieuwe directeur was ik de auto’s op zaterdag voor, en opa als het druk is. Zo doen wij dat. Wij zijn geen bedrijf van pakken en stropdassen.”
Gevoel en vertrouwen
“Mensen hebben liever dat je eerlijk bent”, aldus Henri van Meijl. “Zo ervaar ik dat mijn hele werkzame leven al. Ik ben in 1978 voor mijzelf begonnen, bij ons thuis ben ik lukraak wat autootjes gaan neerzetten. Niet veel later heb ik een monteur aangetrokken die een kleine garage bij zijn huis had. Al snel liep het storm en konden wij het werk samen niet meer aan in dat hokje. Vervolgens heb ik eerst een groter pand gehuurd en daarna hier de grond gekocht en dit in 1983 neergezet. Een jaar later gingen we open. Het is in totaal bijna een halve hectare groot en aan bebouwing staat er 1350 vierkante meter. Vergeet niet dat de tijd toen heel anders was, hè. Ik weet nog dat ik bij de bank kwam voor 60.000 gulden, waarop de bank vroeg: ‘Ben jij niet een zoon van die en die? Oh, da’s goed, dan krijg je twee ton van ons.’ Maar die twee ton had ik helemaal niet nodig. Zo ging het echt toen. Het was in de tijd dat ik een nieuwe Opel Kadett verkocht voor 4200 gulden. Werkelijk álles ging op gevoel en vertrouwen.”
Jongste bediende
Onlangs verkocht Henri van Meijl zijn pand en huurde het terug van de nieuwe eigenaar voor drie jaar met een optie voor nog eens drie jaar. Wel zo’n plezierig uitgangspunt voor de piepjonge nieuwbakken directeur van Autobedrijf Van Meyl die nog naar school gaat om volledig geschoold automonteur te worden. Van Meijl senior grappend: “Ik ben nu de jongste bediende geworden, maar ik kan natuurlijk met Stan meedenken en ik neem de rol van de bank over. Die zien een 21-jarige aankomen, dat wordt dus niks. Dit is ook voor mij een win/winsituatie; op deze manier blijf ik nog onder de mensen, da’s veel beter dan alleen oud worden op een balkonnetje. Daar komt bij, ik heb alle vertrouwen in mijn kleinzoon. Vroeger zeiden ze tegen mij dat je niet weet wat de toekomst brengt. Dat zeg ik nu ook tegen Stan. Maar ik blijf er bij, als je niets durft, dan krijg je niets. Ik zie mijzelf terug in Stan, hij werkt ook 25 uur op een dag en hij pakt zogezegd alles aan. Hij heeft gevoel voor dit vak.”
‘Wij zijn geen bedrijf van pakken en stropdassen’
Stan van Meijl moet nog twee jaar in de schoolbanken plaatsnemen. Daarna wil hij zijn papieren voor apk-keurmeester halen. “Eerst deed ik de studie Bedrijfsmanagement, maar dat was niets voor mij dus maakte ik twee jaar geleden de switch. Ik loop hier al rond sinds ik me kan herinneren. De dame op kantoor werkt hier nu zo’n twintig jaar en ik zat bij haar op schoot kleurplaten te maken. Nu staat ze bij mij op de loonlijst. Vanaf mijn 12de ben ik al auto’s aan het voorwassen op zaterdag na de voetbal en ik heb altijd tegen opa gezegd dat ik het bedrijf op een goede dag graag van hem wil overnemen.”
Van Meijl senior: “Mijn zoon, de vader van Stan, heeft hier ook negen jaar gewerkt. Hij is een uitstekende vertegenwoordiger en een hele harde werker, maar hij had geen ambitie om zakenman te worden. Nu mag Stan de toekomst invullen, al blijf ik de eigenaar van onze verhuur- en leasetak. Deze verhuurvloot telt ongeveer dertig à veertig auto’s.”
Onderscheidend
Stan van Meijl vervolgt: “Vroeger verkocht opa onze voorraad voornamelijk lokaal. Tegenwoordig komen de mensen van door het hele land en verkopen we lokaal nog geen tien procent. Eigenlijk gaat alles via Marktplaats en ViaBovag.” “Al verkoop ik natuurlijk veel liever een auto hier een paar kilometer verderop, want die komt hoogstwaarschijnlijk terug voor het onderhoud”, zegt senior smalend. Stan: “Laatst zetten we een auto op de brug voor een taxatie en toen lag er een briefje op de passagiersstoel met verschillende adressen van autobedrijven. Als het dan einde middag is en de auto waar ze voor komen bevalt, dan weet je eigenlijk al wel zeker dat ze ‘m kopen. Dat is gunstig voor ons, want vaak staan wij als autobedrijf in Budel onderaan de lijstjes.” Begin jaren ’80 was Autobedrijf Van Meyl één van de drie autobedrijven in Budel, nu zijn het er ongeveer vijftien. Het onderscheidend vermogen zit ‘m in het brede aanbod van zo’n vijftig occasions en in de lease- en verhuurtak.
‘De dame op kantoor werkt hier nu zo’n twintig jaar en ik zat bij haar op schoot kleurplaten te maken.
Nu staat ze bij mij op de loonlijst.’
Rotsvast vertrouwen
Henri van Meijl: “Tja, en vertrouwen hè. Mensen komen graag bij ons omdat ze weten dat wij eerlijk en open zijn. Ooit sprak ik een klant die zei dat hij iemand had gesproken in Amsterdam die iemand kende die hier een auto had gekocht. Daarom was hij bij ons gekomen. Nou, dat vind ik toch wel wat, hoor. Ik bel zo’n man dan gerust op om hem te bedanken voor de goede reclame. Daarnaast hebben wij een goede wasstraat met bediening, vooral het voorwassen dat wij als extra bieden, doet veel. Wij waren in Budel de eerste met een wasstraat en dat weten de mensen.” Stan: “Alles wat ik weet heb ik van mijn opa geleerd. De inkoop, de verkoop, hoe je met mensen omgaat aan de telefoon en als je voor ze staat; eigenlijk de complete manier van werken. Wij vertellen klanten netjes wat er vervangen kán worden, dat leggen wij voor en wij adviseren om dat onderdeel dan te vervangen. Ook lopen wij voordat er wordt afgerekend steevast de factuur door.” Van Meijl senior vult aan: “Vijf minuten praten is vaak meer waard dan een advertentie van duizend euro. Je behandelt mensen zoals je zelf ook behandeld wilt worden, daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Ik was dit hele avontuur met mijn jonge kleinzoon natuurlijk nooit aangegaan als ik niet een rotsvast vertrouwen zou hebben in Stan. Hij gaat er wat moois van maken, dat weet ik honderd procent zeker.”