Autofabrikanten beschikken over enorme databases met technische, markt- en klantinformatie. De connected car zal daar de nodige data aan toevoegen. Het analyseren van die informatie is bijna onbegonnen werk. Met zelflerende software, gevoed door kunstmatige intelligentie (KI) kan die taak snel worden overgenomen door virtuele robots.

Afgelopen week publiceerde adviesbureau McKinsey de whitepaper Artificial Intelligence – Automotive’s New Value-creating Engine, over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, gericht op automobielfabrikanten en hun netwerken. “Fabrikanten moeten zo snel mogelijk dergelijke KI-systemen omarmen om een concurrentievoorsprong te nemen dan wel te behouden op andere marktpartijen”, stellen de McKinsey-adviseurs.

Online klantreis

Kunstmatige intelligentie opent nieuwe mogelijkheden om bijvoorbeeld het verkoop- en aftersalesproces vergaand te digitaliseren. De online klantreis kan volledig digitaal worden begeleid. Verkoopkansen en beslismomenten worden automatisch herkend. In de aftersales zal kunstmatige intelligentie voor een grotendeels gedigitaliseerde diagnose van elektronische systemen gaan zorgen. Onderhoudsmomenten kunnen worden voorspeld en grote reparaties voorkomen door aan de hand van geanalyseerde datastromen tijdig een vervanging te adviseren.

Connected

Met de komst van de connected auto en klant zullen autofabrikanten en hun netwerken systemen moeten ontwikkelen om de klant te blijven behouden voor het merk. Wanneer straks de datastromen voor iedereen beschikbaar zijn, dan zal het snel en betrouwbaar analyseren van die data cruciaal blijken te zijn.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties