Wanneer het over de merken Datsun en Nissan gaat is er geen vraag zo gek of Jan Manenschijn uit het Twente Daarle geeft je moeiteloos het juiste antwoord. Inmiddels heeft de garagehouder 94 Japanse exemplaren staan. Of hij de 100 nog gaat aantikken dit jaar? “Als ik genoeg ruimte heb zeker, want al mijn auto’s moeten droog kunnen staan.”

De auto die Jans vader als tweede Datsun verkocht staat hierboven. In 1989 is deze Datsun 1000 teruggekocht en helemaal gerestaureerd met onderdelen die senior nog had liggen.

Vader en moeder Manenschijn startten hun garagebedrijf op 25 juni 1958. Een jaartje zijn ze nog Trabant-dealer geweest, maar in 1969 werd het een officieel Datsun/Nissan-dealerschap. Glunderend meldt Jan: “De auto die pa als tweede Datsun verkocht staat hierboven. Die gaat nooit weg, dat zul je begrijpen. In 1989 is deze Datsun 1000 teruggekocht en helemaal gerestaureerd met onderdelen die pa nog had liggen. Het werd mijn auto. Het was één van de eerste modellen van Datsun in Nederland. Zelfs het onderhoudsboekje zit er nog bij, elke 3000 kilometer heeft ‘ie een beurt gehad. Die auto ruikt nog helemaal naar toen, heel bijzonder is dat.”

Saoedi-Arabië

Jan vervolgt: “Sinds ‘84/’85 had ik het geluk dat ik bij verschillende dealers oude voorraden mocht ophalen, onder meer plaatwerkdelen. Boven in de opslag ligt het dan ook nog steeds helemaal vol, ik denk dat er ruim duizend plaatwerkdelen zijn opgeslagen; onder meer honderden uitlaten en dozenvol achterlichten. Ik bewaar alles en doe nooit iets weg. Als je weleens een auto restaureert kun je mooi putten uit de eigen voorraad. Persoonlijk heb ik een zwak voor de Datsun 1200 Coupé, ik heb er dan ook drie van staan. Ik heb alleen nog geen oranje, dus die moet nog een keer komen, haha. Dat komt vanzelf wel.”

’85-er Nissan President met een 4,4 liter V8, afkomstig uit Zwitserland. Er staat maar 13.600 kilometer op de teller en hij is helemaal origineel, de auto verkeert in nieuwstaat.

Jan gaat er niet naar op zoek. “Mijn auto’s komen overal vandaan, van Saoedi-Arabië tot aan Australië. Een hele fraaie is mijn ’85-er Nissan President met een 4,4 liter V8, afkomstig uit Zwitserland. Er staat maar 13.600 kilometer op de teller en hij is helemaal origineel, de auto verkeert in nieuwstaat.”

Onafgebroken pratend baant Jan zich een weg door zijn uitzonderlijke collectie, verderop gestald in een oud schoolgebouw. Het schooltje waar hij nota bene vroeger nog les heeft gehad. “Ik ben letterlijk opgegroeid met de merken Datsun en Nissan, ze zijn een wezenlijk deel van mij. En ook nog steeds van mijn 90-jarige moeder. Met haar maak ik nog iedere avond een toertje en een paar keer per week doen we samen een ronde door de showroom, hier geniet ze enorm van. Zij is helemaal autogek, hoor. Zelf ben ik ook veel te vinden tussen de auto’s, gewoon wat rondlopen, kijken, ruiken en voelen. Dat is dan mijn makke, zeg maar.”

Laatst kreeg Jan een bericht van een man die nog een partij onderdelen had, inclusief prachtig mooie emblemen. Hij wilde ze op Marktplaats zetten, maar hij gunde ze Jan.
Sinds ‘84/’85 had Jan het geluk bij verschillende dealers oude voorraden te mogen ophalen, onder meer plaatwerkdelen. Boven in de opslag ligt het dan ook nog steeds helemaal vol.

Auto’s zijn emotie

Zelf is Jan te bescheiden om het hardop te beamen, maar zijn verzameling Datsuns en Nissans is ronduit uniek in Europa. En bijna uniek in de wereld. “In Zuid-Afrika is een man die een verzameling heeft van zo’n 200 stuks”, zo stelt hij.

Jan geeft toe dat zijn hobby best wel wat uit de hand gelopen is. “Inmiddels staat de teller dus op 94 Datuns en Nissans en pas heb ik er nog drie bijgekocht. Een Datsun 1200 Coupé, een appelgroene. Ik had al een gele, maar die kleur groen is helemaal geweldig. Dan nog een Datsun 100A uit het eerste jaar en een Bluebird. Het punt is: ik heb ruimte tekort. Hopelijk krijg ik volgend jaar de beschikking over een grote hal. Maar goed, dan komen er weer twintig auto’s bij, want ik verzamel maar door hè.”


‘Nog iedere avond maak ik een toertje met mijn 90-jarige moeder. Zij is helemaal autogek.’


Is er nog genoeg om te verzamelen? “Soms denk ik: het is er gewoon niet meer en dan belt er weer iemand op die iets in de schuur heeft staan. Doe toch maar dan. Mensen vinden mij inmiddels, hoe mooi is dat? Dat gaat de hele dag door. Laatst kreeg ik een bericht van een man die nog een partij onderdelen had, inclusief prachtig mooie emblemen. Hij wilde ze op Marktplaats zetten, maar hij gunde ze mij. Dat is toch super? Zo komt er iedere keer wel iets nieuws op mijn pad.”

Het leuke is dat elke auto en elk relikwie zijn eigen verhaal heeft. “Auto’s zijn emotie hè. Zo heb ik mijn bordeauxrode Nissan 300ZX Turbo ooit gekregen van pa en ma toen ik geslaagd was. Zelf had ik liever een Corvette gekocht, maar ahum, dat paste niet helemaal bij mijn imago. De auto heb ik járen alleen ’s zomers bereden. Hij is van 1988 en de teller staat op 93.000 km. De auto is werkelijk als nieuw, er is geen deukje of krasje te bekennen. Ik heb ‘m al 33 jaar in mijn bezit en je raadt het al – ook deze gaat nóóit weg.”

Binnen Kantooruren
“Autobedrijf Manenschijn in Daarle begon in 1958 als garage en pompstation. Datsun had nog maar net voet aan de grond in Nederland of wij werden Datsun-dealer. Het merk werd snel populair en op dat succes liftten mijn ouders mee. Ik heb het bedrijf van ze overgenomen. Wij werken met een team van acht mensen, inclusief ikzelf. Het team staat garant voor mobiliteit en kwaliteit en wij maken het onze klanten graag naar de zin. Wij hebben drie in Nissan gespecialiseerde monteurs in dienst, maar natuurlijk kunnen zij ook met alle andere merken overweg.”

Foto boven: Jan heeft een zwak voor de Datsun 1200 Coupé, hij heeft er drie van staan. Een oranje mist nog, maar een appelgroene is onlangs toegevoegd aan de collectie.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties