Het afschaffen van de BPM leidt niet tot minder import van auto’s uit het buitenland. Relatief goedkope, jonge gebruikte auto’s uit met name Duitsland zullen juist goedkoper en aantrekkelijker worden voor import.
Dat stelt Das Import in een reactie op een bewering van RAI Vereniging eerder deze week. Das Import begeleidt klanten bij de import van jonge gebruikte occasions uit Duitsland. RAI beweerde dat de import van jonge gebruikte occasions de verkoop van nieuwe, schonere auto’s remt. De import van deze occasions draagt zodoende niet bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot, aldus de RAI. Het afschaffen van de BPM zou de import een halt kunnen toeroepen.
0 reacties
De mening van DAS Import sluit geheel aan bij wat ik al meldde over het bericht van RAI Vereniging, waarmee de plank aardig wordt misgeslagen
Dat neemt overigens niet weg dat er bij internationale autotransacties wel echt heel goed moet worden opgelet. Duitse handelaren (ook officiële dealers) zijn zich goed bewust van de verkoopmogelijkheden richting Holland en nemen het niet altijd zo nauw met de kwaliteit en garantie daarvoor. Adverteren met mooie slogans, maar niet zelden is de eerste vraag van een Duitse verkoper aan een potentiële koper: “Bent u handelaar”. Wie dan Nee zegt krijgt te horen dat de auto er niet meer is of dat garantie voor deze auto toevallig niet mogelijk is vanwege een (zojuist) geconstateerd defect. Kortom: alleen aan handelaren wordt dan verkocht want die hebben nauwelijks recht op kwaliteit als geadverteerd. De betere Nederlandse inkopers eisen dan ook steeds een serieus technisch rapport, dat ook nodig is om een garantiepolis te kunnen sluiten wat nodig is bij de verkoop. Afijn; nieuwe ronde, nieuwe prijzen, werd vroeger al geroepen op de kermis en dat blijkt nog steeds valide.
Wie echt veilig wil in Duitsland (persoonlijk) wil kopen verlangt bijvoorbeeld een “Junge Sterne” of “Premium Selection” 24-maands garantie. Is dat niet mogelijk dan is de auto blijkbaar niet goed genoeg en dan is kopen af te raden.