Het afschaffen van de BPM leidt niet tot minder import van auto’s uit het buitenland. Relatief goedkope, jonge gebruikte auto’s uit met name Duitsland zullen juist goedkoper en aantrekkelijker worden voor import.

Dat stelt Das Import in een reactie op een bewering van RAI Vereniging eerder deze week. Das Import begeleidt klanten bij de import van jonge gebruikte occasions uit Duitsland. RAI beweerde dat de import van jonge gebruikte occasions de verkoop van nieuwe, schonere auto’s remt. De import van deze occasions draagt zodoende niet bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot, aldus de RAI. Het afschaffen van de BPM zou de import een halt kunnen toeroepen.

Aanbod

Das Import gelooft daar helemaal niets van. Job Das, directeur en eigenaar van Das Automotive Services, waar Das Import onder valt, verwacht zelfs het tegendeel. “Als de nieuwe auto’s in Nederland goedkoper worden door afschaffing van de BPM, gaan Nederlanders nog steeds niet op grote schaal hun auto’s verkopen na driekwart jaar met 40 procent afschrijving. Dit segment zal in Nederland waarschijnlijk nooit bestaan. Voor dit aanbod zal de weg naar Duitsland dus interessant blijven, ook zonder BPM. Nieuwe auto’s worden zonder BPM wel goedkoper, maar ook importauto’s worden dan goedkoper en dus interessanter. Daarnaast zal het importeren van een auto uit Duitsland zonder dat er rest-BPM betaald hoeft te worden juist nog laagdrempeliger worden. Dat zal de import waarschijnlijk alleen maar meer stimuleren en niet minder.”

Oneindig

Das Import stelt dat uit Duitsland geïmporteerde, zeer jonge gebruikte auto’s tot wel 40 procent goedkoper zijn dan in Nederland gekochte nieuwe auto’s, ook na kosten voor import en BPM. “In Duitsland is het aanbod van dergelijke jonge auto’s bijna oneindig. Dit komt voornamelijk doordat bijna alle grote merken hun vele tienduizenden medewerkers kortstondig in nieuwe auto’s laten rijden. Vaak komen deze auto’s na drie tot zes maanden al als gebruikte auto’s de markt op. Dergelijk aanbod bestaat niet in Nederland en zal waarschijnlijk ook nooit op deze schaal bestaan. BPM speelt maar beperkt een rol in de populariteit van deze importauto’s”, aldus Job Das.
Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. De mening van DAS Import sluit geheel aan bij wat ik al meldde over het bericht van RAI Vereniging, waarmee de plank aardig wordt misgeslagen
    Dat neemt overigens niet weg dat er bij internationale autotransacties wel echt heel goed moet worden opgelet. Duitse handelaren (ook officiële dealers) zijn zich goed bewust van de verkoopmogelijkheden richting Holland en nemen het niet altijd zo nauw met de kwaliteit en garantie daarvoor. Adverteren met mooie slogans, maar niet zelden is de eerste vraag van een Duitse verkoper aan een potentiële koper: “Bent u handelaar”. Wie dan Nee zegt krijgt te horen dat de auto er niet meer is of dat garantie voor deze auto toevallig niet mogelijk is vanwege een (zojuist) geconstateerd defect. Kortom: alleen aan handelaren wordt dan verkocht want die hebben nauwelijks recht op kwaliteit als geadverteerd. De betere Nederlandse inkopers eisen dan ook steeds een serieus technisch rapport, dat ook nodig is om een garantiepolis te kunnen sluiten wat nodig is bij de verkoop. Afijn; nieuwe ronde, nieuwe prijzen, werd vroeger al geroepen op de kermis en dat blijkt nog steeds valide.
    Wie echt veilig wil in Duitsland (persoonlijk) wil kopen verlangt bijvoorbeeld een “Junge Sterne” of “Premium Selection” 24-maands garantie. Is dat niet mogelijk dan is de auto blijkbaar niet goed genoeg en dan is kopen af te raden.

Laatste nieuws
7 februari 2025
LKQ ondersteunt Mobility Transition Pathway
7 februari 2025
8100 bezoekers voor Auto Prof
7 februari 2025
Dennis Kolsté consultant bij AHG
7 februari 2025
Cao-onderhandelingen Tank en Was van start
7 februari 2025
Veel voor weinig
6 februari 2025
Knab: Gouden tijden voor zzp-monteurs
Meest bekeken berichten
Recente reacties