Bij schadeherstellers bestaat vooralsnog geen behoefte aan online systemen voor het calculeren van cosmetische schade. Dat stelt Schadegarant op grond van een pilot in de afgelopen maanden, gehouden bij 25 aangesloten herstelbedrijven.

De deelnemers aan de pilot waren ongebonden dan wel gelieerd aan verschillende partijen, zoals schadeketens en dealerholdings. Gezamenlijk testten zij bijna zeshonderd calculaties met één van de tools, ontwikkeld door Control Expert, CTA Consulting en Solera. De vier tools kunnen worden gesplitst in gedetailleerde calculatieoplossingen en voorspelmodellen, met ieder hun eigen voor- en nadelen.

Cosmetische schade

De proefopstelling moest antwoord geven op drie centrale vragen:
  • aan welke voorwaarden moeten nieuwe alternatieve calculatietools te voldoen?
  • is er behoefte aan alternatieve calculatietools? En wat is dan de efficiencyverbetering die ermee bereikt wordt?
  • Wat is de impact van cosmetische calculatietools?
Een van de bevindingen is dat calculatietools weliswaar zorgen voor vereenvoudigde invoer en meer snelheid ten opzichte van de huidige situatie, maar ook om procesveranderingen bij de gebruikers. Verder geldt voor alle geteste tools dat in het gehele eXchange-proces, maar ook verder in de keten, (verstrekkende) aanpassingen gedaan moeten worden om ze (technisch) in het schade-afhandelingsproces te integreren.

Enthousiasme

Schadegarant concludeert dat de autoschadeherstelmarkt in Nederland “al sinds jaar en dag werkt met een gedegen calculatiemodel, dat voor ervaren gebruikers relatief eenvoudig is. Ondanks het enthousiasme over het initiatief van Schadegarant en de kennismaking met de vier alternatieve oplossingen, zijn er (nog) geen aanwijzingen dat schadeherstelbedrijven, of de schadeketens en dealers waaraan zij gelieerd zijn, direct verder zouden willen met de geteste oplossingen.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
24 januari 2025
VASS start samenwerking met Autodistribution Nederland
24 januari 2025
Marktplaats merkt niets van ‘Tesla-schaamte’
24 januari 2025
Stoelendans onder de automerken
23 januari 2025
Nieuwe VW-gate?
23 januari 2025
Jato: BEV ondanks prijsval dubbel zo duur als in China
22 januari 2025
Geen cao-resultaat, vakbonden overwegen acties
Meest bekeken berichten
Recente reacties