De Europese distributienetwerken van de Stellantis-merken plus twee merken die worden vertegenwoordigd door CECRA, hebben gezamenlijk een open brief gestuurd naar de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen. Met de brief willen ze hun ernstige bezorgdheid uiten over de CO2-reductiedoelstellingen van de EU voor 2025 en een realistische aanpassing bepleiten.

De distributienetwerken van Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Lancia, Jeep, Opel en Peugeot stellen dat de doelstellingen, onder de huidige marktomstandigheden, onhaalbaar zijn en dringend heroverwogen moeten worden. In hun verklaring benadrukken de distributeurs dat het gebrek aan betaalbare batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en de ontoereikende oplaadinfrastructuur in heel Europa een aanzienlijke discrepantie creëren tussen de wettelijke vereisten van de EU en de marktrealiteit. Volgens de brief heeft de focus van de industrie op premium BEV-modellen bijgedragen aan de hoge kosten, waardoor massale adoptie wordt ontmoedigd en de markt niet in staat is om de noodzakelijke doelstellingen binnen de gestelde termijn te halen.

Ander perspectief

“Als distributeurs staan we in de frontlinie en hebben we dagelijks contact met consumenten”, staat er in de brief. “We merken dat veel potentiële kopers BEV’s afwijzen vanwege zorgen over de prijs, actieradius en toegankelijkheid.” De distributeurs benadrukken dat hun perspectief in contrast staat met dat van hun fabrikanten, die optimistisch blijven over het behalen van de strenge EU-wetgeving.

De brief stelt dat de industrie collectief niet voorbereid is op het volume van de verkoop van elektrische voertuigen dat nodig is om te voldoen aan de komende normen, wat wijst op een groeiende divergentie tussen de doelstellingen van de regelgeving, de mate waarin de markt er klaar voor is en de verwachtingen van de fabrikanten. De distributeurs wijzen er ook op dat deze bezorgdheid overeenkomt met recente verklaringen van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA), die opriep tot uitstel van de doelstellingen voor 2025 – een voorstel dat de Stellantis-distributeurs volledig steunen.

Bovendien wordt in de open brief kritiek geuit op het huidige systeem van uitlaatemissie-meting, dat volgens hen niet in overeenstemming is met het bredere doel van decarbonisatie. De distributeurs pleiten voor een holistische benadering die rekening houdt met de gehele productielevenscyclus van voertuigen, waarbij ze suggereren dat een dergelijk alomvattend kader zou leiden tot betekenisvollere CO2-reducties.

Boetes

De brief waarschuwt verder dat als de EU haar kader niet aanpast, fabrikanten waarschijnlijk aanzienlijke financiële boetes tegemoet kunnen zien. Dergelijke boetes zullen volgens hen leiden tot lagere productievolumes binnen de EU, wat vervolgens gevolgen zal hebben voor het vermogen van distributeurs om hun verkoopvolumes op peil te houden. Deze situatie zou kunnen leiden tot een economische neergang voor de sector, waardoor bedrijven en banen in de hele toeleveringsketen van de auto-industrie in gevaar zouden kunnen komen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties