Met vijf modellen in de top tien was het Japanse Toyota ook in 2022 de bestverkopende autofabrikant ter wereld. De Volkswagen Group eindigde net als in 2021 op de tweede plaats achter Toyota, met Hyundai-Kia op een derde plaats.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van dataleverancier Jato Dynamics. Toyota dankt zijn eerste plaats met name aan zijn aanbod hybrides en suv’s. Het is in dat laatste segment zelfs Volkswagen voorbijgestreefd.

Toyota levert nu dertien van elke honderd nieuw verkochte personenauto’s. Tesla staat met twee van zijn vier modellen eveneens in de top tien, met de Model Y op een derde plaats, achter traditionele lijstaanvoerders Toyota RAV4 en Toyoto Corolla/Levin.

EV

Het totale volume aan nieuw verkochte batterij-elektrische personenauto’s is in 2022 met 66 procent (2,9 miljoen voertuigen) gestegen tot bijna 7,4 miljoen voertuigen. De stijging was daarmee hoger dan die met 2,4 miljoen voertuigen tussen 2020 en 2021. In 2022 is het marktaandeel EV’s van 5,5 procent in 2021 gestegen tot 9,3 procent. Alleen in China en Europa konden de marktaandelen in dubbele cijfers worden genoteerd, met respectievelijk 15,6 en 12,2 procent.

Chinees

Een andere opvallende trend in de wereldwijde autoverkopen is de opkomst van Chinese merken buiten China. In 2022 werden maar liefst 1,5 miljoen Chinese personenauto’s verkocht buiten China, een toename van 48 procent ten opzichte van 2021. Het marktaandeel van Chinese OEM’s in Eurazië nam toe van 6,2 procent in 2021 tot 12,8 procent in 2022.

Suv

Hoewel de totale markt voor nieuwe personenauto’s in 2022 bijna 2 procent daalde, namen de verkopen van suv’s met 2,3 procent toe tot een record van 32,8 miljoen voertuigen. Het marktaandeel van de suv nam daarmee toe van 39,7 procent in 2021 tot 41,3 procent in 2022.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 september 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50
  • W, (Pim) van der Veer on Bandenvervangingsmarkt blijft afnemen: “Misschien ligt dat aan de lagere snelheden van auto’s, zowel door snelheidsbeperkingen als files. Als genoemd zullen de hogere kosten…aug 14, 17:00