Marien Kreuger heeft zijn eerste honderd dagen als directeur van James Autoservice er bijna op zitten. In die drie maanden heeft hij zich op vier regiobijeenkomsten en middels een aantal individuele bezoeken ingeleefd in de organisatie, die onder zijn leiding de komende jaren flink moet groeien.

Als operationeel directeur van Arval had Marien Kreuger al veelvuldig contact met James, dat vooral gericht is op een sterke positie in de zakelijke aftersalesmarkt. “De manier waarop het universele autobedrijf werkt, is mij dus niet vreemd en dat helpt om snel de James-bedrijven op hun waarde te kunnen schatten. Met de kennis van zowel de leasemaatschappij als die van James is het niet al te moeilijk om een aantal zaken op te pakken. We gaan een volgende professionaliseringsslag maken. Onze zakelijke klanten stimuleren ons hierin.”

Netwerk

“Nu de zakelijke auto weer zijn kilometers maakt, zien we dat ook de aftersalesmarkt flink aantrekt. Momenteel is er een gezonde verhouding tussen de zakelijke markt en het consumentensegment. Door de groei van ons netwerk en onze marketinginspanningen zal die verhouding wellicht nog iets veranderen. De groei van ons netwerk is sowieso een belangrijke doelstelling om voor de zakelijke markt relevant te zijn. Met de huidige bijna tachtig James-autobedrijven hebben we een mooie basis. Voor eind volgend jaar ligt de lat op ongeveer honderd deelnemers. Dat moet haalbaar zijn gezien het aantal aanvragen en contacten. Voor 2023 ga ik uit van een landelijk mooi dekkend netwerk van ongeveer 130 James Autoservice-bedrijven. Wat we daarbij heel belangrijk vinden, is dat de deelnemers kwalitatief goede autobedrijven zijn. De zakelijke markt eist toch wat meer van zijn partners. We hebben daarom een snelle groei niet als doelstelling. Bovendien heb je relatief jonge auto’s in de werkplaats, die voorzien zijn van de nieuwste technologie. Dat vereist het nodige van een potentiële James Autoservice, in de werkplaats en van de werkplaatsmedewerkers. Tegen 2025 zijn we een volwassen, professionele organisatie die als een kwalitatieve partner door haar klanten – zakelijk en particulier – wordt gezien en vooral ervaren. Daarbij zou ik persoonlijk James Autoservice willen zien als een klimaatneutraal netwerk, waarbij we een onderdeel zijn van een inclusieve maatschappij. Misschien is dat wat filosofisch, maar zeker de zakelijke markt is op zoek naar dergelijke partners.”

Onderscheidend

De zakelijke markt kenmerkt zich behalve door jonge auto’s ook door een hoge mate van digitalisering aan de klantenkant. Ook daarin wil James stappen zetten. “Het digitale klantenproces, maar ook onze interne processen moeten aansluiten bij de wensen van de markt. Momenteel bekijken we in hoeverre ons IT-netwerk daartoe gemoderniseerd moet worden. Daarnaast zullen we met al die jonge auto’s in de werkplaats niet ontkomen aan investeringen in ADAS-kalibratie en het onderhoud aan elektrische auto’s.


We zien het aandeel van de zakelijk gestuurde aftersalesmarkt binnen de totale aftersales alleen maar toenemen


Daarom is ook pass-thru een activiteit die de James-werkplaats zal moeten beheersen. Kortom: kennis en kunde zijn belangrijke kernwoorden. Dat is allemaal onderdeel van de professionaliseringsslag die noodzakelijk is om de zakelijke aftersalesmarkt te mogen blijven bedienen. Juist dat geeft ons de noodzakelijke onderscheidende positie bij leasemaatschappijen en fleetowners. De kwalitatieve wensen van de zakelijke markt zijn voor ons leidend. Wat dat betreft kijk ik vaak naar de schadeherstelbedrijven in ons land. Deze vaak ketengebonden schadeherstellers hebben, ook door de druk vanuit de zakelijke markt, zo’n professionaliseringsslag al gemaakt. Daar kun je wat van leren.”

Elektrisch

Het aandeel elektrische voertuigen neemt vooral in de zakelijke markt snel toe. Ook dat is van invloed op de James Autoservice-onderneming. “Je moet er in de werkplaats wel klaar voor zijn. Opleiding en training, in samenwerking met bijvoorbeeld Automotive Academy, zijn natuurlijk belangrijk. Net als het kunnen beschikken over de juiste gereedschappen en werkplaatsapparatuur. Waar we nu naar kijken is in hoeverre we kunnen bijdragen aan de laadinfrastructuur. Het toenemende aandeel EV’s in het zakelijke wagenpark betekent ook dat een James-vestiging de klant een laadfaciliteit moet kunnen bieden. Daar hebben we een paar jaar geleden al de nodige inspanningen voor gedaan en hier gaan we mee door. Vergeet niet dat we op die manier door onze werkplaatsklanten als een partner aan de bovenkant van de markt worden gezien.”

Marien Kreuger ziet bovendien het aandeel van de zakelijk gestuurde aftersalesmarkt binnen de totale aftersales alleen maar toenemen. “Dat is het gevolg van een verdere groei van privélease, abonnementsstructuren en bijvoorbeeld de komst van platformen of portals die in onderhoud en reparatie gaan bemiddelen. Voor James is dat allemaal goed nieuws.”

Personeel

De groei van James zal niet zonder slag of stoot plaatsvinden. Er zijn wel degelijk zaken waar Marien Kreuger bezorgd om is. “Het blijft in diverse regio’s best problematisch om goed personeel aan te trekken. De druk op de arbeidsmarkt is landelijk natuurlijk groot. Hier hebben individuele ondernemingen best last van. Verder merk ik dat sommige James-deelnemers, zeker als zij ons netwerk binnenkomen, de manier van werken voor leasemaatschappijen nog niet goed kennen. Het gaat soms om deelonderhoud en aangepaste marges. Daar moet je goed letten op je efficiency.”

foto: Marien Kreuger: “De groei van privé lease, abonnementsstructuren en de komst van platformen of portals die in onderhoud en reparatie gaan bemiddelen… Voor James is dat allemaal goed nieuws.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Zorgen om aanrijdingen inspectievoertuigen
14 januari 2025
Stokvis Equipment Beissbarth-distributeur Nederlandse markt
14 januari 2025
CarGarantie: Verlengde garantie verhoogt omzet en rendement
14 januari 2025
Grossier Gamo wordt Bosch First Supplier Premium
14 januari 2025
Loon belangrijkste obstakel voor nieuwe cao
13 januari 2025
Bonden pleiten voor erkenningsregeling rijscholen
Meest bekeken berichten
Recente reacties