Compagnons Pascal Zeegers en Javier Eschauzier mogen dan slechts veertien maanden in bedrijf zijn, het vierde teamlid is er net begonnen. Een gesprek over zelfstandigheid in een snel veranderende markt.

Partnercontent

Voor zowel Pascal als Javier is het zelfstandig ondernemerschap de uitkomst van een lang gekoesterde wens. Maar dan alleen in de vorm van een gecalculeerd risico. Of in de woorden van Pascal: “Je grootste angst is toch dat je de stap maakt en de klanten uitblijven. Dus ga je zoeken naar manieren om daar zekerheid over te krijgen. Leasemaatschappijen hebben een steeds grotere vinger in de pap, zeker met de opkomst van private lease. Die groep wil ik zeker aan ons binden en JAMES Autoservice biedt ons toegang tot die markt. Sterker nog, JAMES heeft een eigen privatelease label.”

Die stelling over sturing is geen aanname of verwachting, maar gestoeld op persoonlijke ervaring: beiden werkten voorheen voor JAMES Van de Weem in Venray, een bedrijf dat inmiddels niet meer bestaat door de combinatie van overnames en vastgoedontwikkeling. Javier weet het nog precies. “30 juni 2022 sloten, tot onze verrassing, de deuren voorgoed.”

Het duo kent elkaar al uit de werkplaats, weet dus ook wat ze in de praktijk aan elkaar hebben. “Bovendien kreeg ik veel vrijheid”, vertelt Pascal. “Voor een baas werken, dat zag ik niet meer zitten. Als ik geen eigen autobedrijf zou kunnen opzetten, zou ik waarschijnlijk de sector uit gegaan zijn. Zoals zovelen. Van mijn klas ben ik de enige die nog in het vak zit, de rest zit inmiddels bij ASML. Omdat wij zelf autotechnicus zijn weten we hoe het in de praktijk werkt en ook wat niet werkt. Een goede werksfeer in het team is voor ons minstens zo belangrijk.”

Openhartchirurgie aan een E87 BMW 118d. De werkplaatsmix bestaat zeker uit meer dan alleen apk’s en standaard beurten aan de leasevloot. De particulier is minstens zo belangrijk.

Van 2 naar 4

Het voor eigen rekening en risico ondernemen nam echter een snelle vlucht. “Weken van zestig tot tachtig uur waren standaard, vakanties die in het teken stonden van bijslapen en weer door”, blikt Javier terug. Sinds 1 september is de eerste nieuwe collega, Wiktor, begonnen en op 1 november de tweede, Bjorn. “Mocht een vijfde teamlid zich aandienen, dan graag”, klinkt het enthousiast.

En dan te bedenken dat ze bij de start nog even getwijfeld hebben om niet de twee bedrijfsunits te huren die ze nu hebben, maar slechts een enkele. “De huurbaas heeft heel goed meegedacht daarin en een prachtig aanbod voor de beide units gedaan. Achteraf zeker de juiste beslissing, vooral nu we met zijn vieren zijn.”

Efficiënt

Dat gezegd hebbende laat Pascal direct blijken dat dit niet het einde van de capaciteit vormt. “We hebben ruimte hier om extra units erbij te huren, dus we zijn optimaal flexibel.” Het viertal verzet een hoop werk en dat vraagt om efficiënte systemen. Zeker wanneer je werkt voor opdrachtgevers zoals leasemaatschappijen. “ROB-aanvragen kunnen ontzettend veel tijd vragen, maar het door JAMES ontwikkelde Offerte systeem werkt zo efficiënt dat we vanaf de mobiel naast de brug de aanvraag al kunnen doen. Terwijl de brug zakt of stijgt, heb je de goedkeuring al binnen”, glimlacht Pascal.

De toekomstscenario’s nog wat verder uitdiepend blijkt een tweede vestiging al een concrete wens. Javier: “Twee vestigingen vinden we ideaal en staat ons al vanaf de start voor ogen. We hebben ook al bedacht waar dat zou moeten gebeuren: Boxmeer. In Venray concentreren we ons op de werkplaats en doen we eigenlijk geen occasionverkoop. Als we in Boxmeer zouden gaan openen dan willen we daar beide activiteiten doen.”

30 procent

De groei zit er blijkbaar lekker in, is dat vooral dankzij die sturing door de leasemaatschappijen? “Zeker niet. Ik denk dat zo’n dertig procent van het werk uit die hoek komt”, zo schat Pascal in. Het verklaart wel het relatief hoge aantal apk’s, zo’n honderdvijftig in de maand. Wat ook helpt is dat ze direct investeerden in een VL Test deeltjesteller.

Javier: “Mede daardoor doen we voor veel vlooteigenaren in de regio de apk, want in deze omgeving heeft lang niet ieder autobedrijf geïnvesteerd in een deeltjesteller. Ons heeft het geen windeieren gelegd, we hebben hem al dubbel en dwars terug-verdiend aan bijkomend werk aan bijvoorbeeld verstuivers of roetfilters. Het is even een investering, maar voor ons was er geen twijfel over mogelijk.”

Over investeringen gesproken, banken willen nog wel eens een moeilijke horde blijken voor startende automotive ondernemers. Herkenbaar? “Zeker. In eerste instantie bleek een zakelijke rekening openen al lastig en nog geen jaar verder stimuleren ze ons juist om onze groeiplannen naar voren te halen”, zegt Pascal. Zelf hadden ze verwacht er ‘pas’ in het derde jaar aan toe te zijn.

Sparren

De twee ondernemers lijken met zevenmijlslaarzen stappen te zetten. “Er komt zoveel op je pad als startende ondernemers en dan is het wel zo plezierig als je een club zoals JAMES Autoservice achter je hebt staan. Elk kwartaal komen we in de regio bij elkaar, daarnaast is er natuurlijk de jaarvergadering. De sfeer onderling nodigt uit om collega’s te vragen naar hun ervaringen en ideeën. Daar hebben we heel veel aan gehad”, schetst Pascal. “Ook het team op het hoofdkantoor is snel bereikbaar en denkt actief mee.”
Bovendien behouden de ondernemers de vrijheid om zelf te ondernemen. “Natuurlijk binnen bepaalde kaders zoals de huisstijl, maar je wilt immers ook laten zien dat je bij de club hoort”, aldus Javier. “We houden echter de ruimte om eigen keuzes te maken.”

Een goed voorbeeld daarvan betreft de keuze voor training en diagnose op afstand. “LKQ Fource is onze vaste grossier dus ligt de keuze voor Automotive Academy misschien voor de hand, maar ik heb zelf goede ervaringen met GMTO”, legt Pascal uit. “Ik bleek niet alleen, er waren collega’s binnen de club die er net zo over dachten. Op dat moment wordt gewoon de beslissing genomen om ook GMTO toe te voegen als preferente leverancier. Kijk, dat vind ik nou meedenken.”

Op de slotvraag of er überhaupt andere concepten zijn overwogen schudt het duo eensgezind het hoofd. “Niet serieus, nee. We wisten uit eigen ervaring gewoon dat het JAMES moest worden.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties