Als het aan Jacques Neefs, directeur NexTechnician, ligt, werken onderwijs en bedrijfsleven intensiever samen om de teruglopende instroom van vakmensen in de schadeherstelbedrijven te keren. “We moeten de AutoTechnische innovaties goed voor het voetlicht plaatsen, want die maken het vak aantrekkelijk.”

Volgens Neefs is een belangrijke oorzaak voor de terugloop dat jongeren (en hun ouders) weinig weten van de ontwikkelingen in de AutoTechniek. Als bedrijven en onderwijs bijvoorbeeld samen zorgen voor promotie en werving wordt het makkelijker te benadrukken dat het hoogtechnologisch werk is: “We moeten de innovaties in het autobedrijf zicht­baar maken. Bijvoorbeeld in de klas vertellen wat het inhoudt en dat bij de schadebedrijven laten zien.”

Samenwerken

NexTechnician is een samenwerkingsverband van automotive bedrijven in de regio Amsterdam en het ROC van Amsterdam. Zij dragen bij aan veilig herstel en willen de terugloop van leerlingen stoppen. Neefs: “Sinds de oprichting in 2017 is de instroom in Amsterdam stabiel, maar elders in het land vanwege demografische redenen teruggelopen. Essentieel is de samenwerking tussen de bedrijven onderling, want samen kun je zo veel meer impact maken. Zij organiseren hier regelmatig bijeenkomsten en blijven betrokken bij de leerlingen. Wij zijn een soort automotive clubhuis voor de buurt en ontvangen leerlingen van veel VMBO-scholen voor workshops en technische oriëntaties.”

Naast jongeren opleiden ziet hij het belang van zij-instromers: “Afkomstig uit andere branches of het buitenland, maar wel een waardevolle aanwinst. NexTechnician biedt passende opleidingen, soms met behoud van uitkering.”

Het kan anders

Volgens Neefs moeten onderwijs en bedrijfsleven in de spiegel kijken en moderniseren: “Het MBO wordt succesvoller door goed samen te werken met de bedrijven. Dat laat NexTechnician zien. Zo hebben wij 130 fietsenmakers via zij-instroom aan werk geholpen.” Met dit resultaat wil Neefs de aanpak van NexTechnician ook in andere regio’s introduceren: “Hiervoor streven we naar samenwerking met Bovag: ook daar staat het probleem hoog op de agenda.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties