Maar liefst 84 procent van de respondenten steunt de invoering van een alcoholslot voor veelplegers. Dat blijkt uit onderzoek door Ipsos I&O in opdracht van Fonds Slachtofferhulp. Het Fonds grijpt de resultaten aan om te pleiten voor een snelle invoering.

Een alcoholslot meet het alcoholgehalte in de adem van de bestuurder en voorkomt dat het voertuig start als de bestuurder boven de toegestane limiet zit. De steun voor een alcoholslot voor mensen die voor het eerst met te veel alcohol op zijn aangehouden ligt lager, op 43 procent.

Herhaling voorkomen

“Het is tijd om een duidelijke grens te stellen”, aldus Marijke Brouwer, programmamanager Verkeer bij Fonds Slachtofferhulp. “Met effectieve maatregelen die ook nog eens zo breed gesteund worden door de Nederlandse bevolking, kunnen we levens redden en onze wegen veiliger maken. De roep om het alcoholslot geeft een duidelijke boodschap: alcohol en verkeer gaan niet samen. Technologische oplossingen zoals deze kunnen herhaling van overtredingen voorkomen en veel leed besparen.”

Elk jaar komen er tussen de 75 en 140 mensen om vanwege alcoholgebruik in het verkeer, terwijl duizenden anderen gewond raken. De maatschappelijke kosten van aan alcohol gerelateerde verkeersongevallen worden geschat op 653 miljoen tot 1,4 miljard euro per jaar.

Bestuurders die binnen twee jaar tijd drie ernstige verkeersovertredingen begaan, zoals rijden onder invloed, forse snelheidsovertredingen, of het negeren van een rood kruis, krijgen te maken met strengere straffen in het Nederlandse rechtssysteem. Bijna alle respondenten (89%) vinden dat deze veelplegers hun rijbewijs moeten inleveren. Vier op de tien vinden een boete gepast, en één op de vijf is zelfs voorstander van een gevangenisstraf. Ook ondersteunt 79 procent van de respondenten een verplichte rijbewijsscan, waarbij iemand alleen met een geldig rijbewijs de auto kan starten.

‘Geen straf’

Marijke: “Zie maatregelen zoals het alcoholslot niet als een straf, maar als een bescherming. Met de invoering van een alcoholslot wordt de samenleving beschermd tegen mensen die nu nog keer op keer met te veel alcohol de weg op gaan. Bovendien wordt de bestuurder zelf hierdoor beschermd, niemand wil immers een ongeval veroorzaken. Daarnaast geeft een alcoholslot de overtreder de mogelijkheid om gebruik te blijven maken van zijn auto. Maar dan mét alcoholslot zodat hij niet opnieuw de fout in kan gaan.  Zodat de samenleving beschermd wordt, nieuwe verkeersslachtoffers worden voorkomen en we recht doen aan het leed van slachtoffers en nabestaanden.”

Zero tolerance

Zes op de tien Nederlanders vinden dat geen enkele hoeveelheid alcohol acceptabel is voor bestuurders van motorvoertuigen, zoals auto’s, motoren en zelfs fatbikes. Voor fietsers zijn de meningen verdeeld; 41 procent vindt zelfs meer dan twee glazen niet problematisch. Desondanks ondersteunt 73 procent van de respondenten een zerotolerance beleid, waarbij alcoholgebruik in het verkeer volledig wordt uitgebannen.

Snelle invoering

Met de steun van een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking in de rug roept Fonds Slachtofferhulp beleidsmakers op om effectieve maatregelen tegen alcoholgebruik in het verkeer, zoals een alcoholslot, zo snel mogelijk in te voeren.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 mei 2025
Personeelstekort remt ondernemers
30 mei 2025
IVA Business School ruim boven landelijk gemiddelde
30 mei 2025
VASS verwelkomt 900ste lid
30 mei 2025
Investeren
28 mei 2025
Volvo Buitenweg wordt toch Henk Scholten
28 mei 2025
Innovam en Altac sluiten samenwerking
Meest bekeken berichten
Recente reacties