In deze krappe arbeidsmarkt komt het meer aan op een professioneel personeelsbeleid. Om mensen te werven, maar vooral vast te houden. Volgens Joost den Elzen, directeur Den Elzen Groep, zijn de eerste weken belangrijk: “Juist dan moet je zorgen dat nieuwe medewerkers zich thuis voelen.”
Joost den Elzen Den Elzen Groep
De krapte teistert elke branche, niet alleen de schadeherstelsector: “Vergrijzing houd je niet tegen. We moeten anders gaan ondernemen, opleiden en uiteindelijk het hele proces met minder mensen uitvoeren. En als de krapte echt groot wordt, moeten we het proces misschien korter maken door meer automatisering, of weer meer vervangen dan het tijdrovende repareren.”
HR-beleid
Den Elzen zegt voor zijn 9 bedrijven continu zo’n 20 mensen nodig te hebben: “Ik heb meer werk dan we aankunnen. Daarom is een goed HR-beleid belangrijker dan ooit.” Door zijn bedrijfsomvang kan hij makkelijker investeren in HR: “Nodig om leerlingen te kunnen opleiden en structuur in hun werk te geven.” Hij spreekt van een nieuwe fase in zijn bedrijf. “Mijn vader werkte mee in het bedrijf. Later werd hij meer ondernemer. Daar ligt ook mijn hart. Nadat ik het roer overnam, zijn we gegroeid tot 9 vestigingen. Dat geeft ruimte voor investeren en ontwikkelen, ook op het gebied van slimmer en prettiger werken.”
Aantrekkelijk
Of dat de manier is om als bedrijf aantrekkelijk te zijn? “Vroeger kreeg het systeem van leermeester-leerling kritiek omdat dat teveel tijd kostte. Maar als je dat verandert, wordt de pijn straks nog groter. Goede begeleiding blijft belangrijk. Daarnaast is een auto best sexy om aan te werken, maar de branche moet wel goed betalen. Door de schaarste betaalt elk schadebedrijf meer dan de CAO voorschrijft, maar eigenlijk moeten de CAO-lonen zelf hoger. Ik zie in de huidige energietransitie leerlingen wegvloeien naar beter betalende banen voor montage van zonnepanelen en warmtepompen. Daar moeten we wat mee.”
Als het aan Den Elzen ligt moet het anders, zoals een nieuw opleidingssysteem, hogere CAO-lonen en een beter personeelsbeleid: “Schadeherstel is ondergesneeuwd. Dat moeten we veranderen. Opdrachtgevers hebben hierin ook een verantwoordelijkheid. Ook zij moeten meedenken. We moeten samen naar de toekomst kijken.”