Voor de tweede maal in twee decennia IBIS is de jaarlijkse Global Summit, het trefpunt voor de internationale schadewereld, geen fysiek meerdaags event. Net als afgelopen jaar vormt IBIS TV het alternatief en corona een van de veelgebruikte termen.
Het motto van deze editie is: ‘Ready. Steady. Grow.’ Dat vraagt om nadere uitleg. In 2020 werd de bedrijfswereld plotseling in een onrust gestort die niemand voor mogelijk hield. Toen de covid-19 pandemie om zich heen greep, werden de plannen, doelstellingen en groeidoelstellingen die eerder waren opgesteld, van de ene dag op de andere achterhaald. Bedrijven werden gedwongen hun strategieën, processen en bedrijfsmodellen voor de nabije toekomst aan te passen.
Nu we anno 2021 een aantal positieve tekenen zien dat de wereld langzaam weer een beetje normaal wordt, wil IBIS de kennis en het inzicht bieden aan leiders in de sector om zich niet alleen hierop voor te bereiden, maar ook om zichzelf klaar te maken om groei te leveren en commercieel succes te behalen in 2022.
‘Nieuwe generaties enthousiasmeren via Tiktok en Instagram’
Tijdens een event dat zelf door corona van fysiek naar online ‘verbannen’ werd kan het virus niet anders dan een belangrijke rol spelen. Zo concentreerde Quentin Le Hetet (GIPA) zich op hoe een mogelijk herstel van de markt er uit kan komen te zien de komende drie jaar. Zijn boodschap was er geen van ongebreideld optimisme, integendeel. De Nederlandse markt is te klein en valt buiten zijn verslag, maar over de grote markten om ons heen tempert hij de verwachtingen. Ja, er komt herstel maar dat heeft wel tijd nodig en het is de vraag hoelang het duurt voor het oude niveau terug is.
Nieuwe normaal
Dat is te wijten aan een combi van factoren. Een aantal landen is volledig in lockdown gegaan met een drastische afname van het aantal kilometers en schadegevallen tot gevolg. (Voor ons land is die afname relatief beperkt gebleven en daarmee de impact op de sector ook.) Maar wat na het aflopen van die lockdowns? Gaan die markten terug naar het oude normaal? Ook daarover is Le Hetet terughoudend. Ja, er kunnen weer kilometers gemaakt worden maar de gewenning aan thuiswerken en online meetings zal zijn beslag ook post-lockdown houden. Het gebruik van publieke mobiliteitsvormen zoals het openbaar vervoer en deelauto’s daarentegen zal een populariteitsdip houden vanwege de hygiënefactor. Tegengestelde bewegingen dus.
Ook de impact van de pandemie op het welzijn van het personeel komt ter sprake tijdens het programma. Welzijn gaat dan verder dan het lichamelijke want de mentale gezondheid is minstens zo belangrijk, stellen de op dit terrein ervaringsdeskundige sprekers zoals Mike Monaghan en Claudia Morgillo. Zij zetten vraagtekens bij de mate waarin werkgevers voldoende energie stoppen in het teamverband.
Vers bloed
Dat de personele uitdaging breder is dan alleen het optimaliseren van de verhoudingen tussen teamleden moge duidelijk zijn. Een oude uitdaging maar niet minder actueel, desondanks, is de instroom van vers bloed. Ook hier tegenstrijdige ontwikkelingen. De mobiliteitssector staat grote veranderingen te wachten met elektrisch rijden en connectiviteit als belangrijke drijvers. Leiden we de jongeren wel op voor de juiste toekomst is een terechte vraag die op het podium wordt gesteld. Als we proberen de jeugd te enthousiasmeren voor het huidige schadeherstel dan komen zij in een markt te werken die afwijkt van de gewekte verwachting. Tegelijkertijd is het personeelsgebrek bij veel bedrijven een acuut probleem dat snelle invulling behoeft.
Een andere interessante observatie in dit kader zijn de podia waar je voor sectorpromotie aanwezig moet zijn om die jongeren te kunnen bereiken. Want de noodzaak is er, gezien het in hoog tempo vergrijzen van het personeelsbestand. Gebruik je bijvoorbeeld iets traditioneels als gedrukte media of lineaire televisie dan bereik je wel een grote doelgroep, maar niet deze specifieke groep. Het gebruik van de juiste sociale media wordt dan ook sterk aanbevolen. Het lang nog niet voor iedereen bekende en door iedereen gebruikte Tiktok is een voorbeeld van een podium waarmee je juist die groep kunt aanspreken.
Processen
Het ging zeker niet alleen over de ‘zachte’ kant, de HR-kant, van het vak. General Motors gaf een kleine inzage in de verbeterprocessen die zijn doorgevoerd. Want, zo erkenden Jennifer Goforth en John Eck, er was decennia lang geen echte, grondige herziening van de voorschriften en processen geweest. Juist nu is dat nodig, omdat de voertuigsystemen niet meer afzonderlijk gezien kunnen worden. Componenten vormen tezamen een ecosysteem waarbinnen een defect verstrekkende gevolgen kan hebben. Om die voor te zijn schrijft GM nu een beslissingsproces voor dat uitgaat van een matrix, waarbij de antwoorden op vragen tot de juiste stappen leiden. Voorheen vereiste het proces veel meer leeswerk, wat drempelverhogend kan werken maar ook fouten kan bevorderen. Wereldwijde uitrol ervan moet overigens nog plaatsvinden. Dat gezegd hebbend: zo relevant is GM niet meer voor ons land nu ex-GM-lid Opel tegenwoordig van de Stellantis-stal deel uitmaakt.
‘Het thuiswerken blijft ook na corona impact houden op gemiddeld kilometrages en op het schadebeeld’
Ten slotte veel aandacht voor het claims-proces. Automatisering en kunstmatige intelligentie gaan hier steeds meer de menselijke component vervangen. Opnieuw, voor de Nederlandse markt geen observatie die als schokkend ervaren zal worden. Interessanter is de combinatie met eigenaarschap. Autofabrikanten die, mede door toenemende autonome functies van hun auto’s, zelf de verzekering ervan gaan verzorgen bijvoorbeeld. Of denk aan de groei van het (zakelijke en private) leasepark. Dat in combinatie met het claims-proces op basis van algoritmes kan leiden tot de beslissing om niet meer te repareren en gewoon een nieuw voertuig in te zetten. De impact van zo’n ontwikkeling op de schadeherstelwereld is vooralsnog moeilijk in te schatten.
Voor komend jaar staat – tenzij de pandemie deze voorkomt – weer een fysieke ontmoeting van de schadewereld gepland, in Monaco ditmaal. Houd 15 tot 17 juni 2022 alvast vrij…