Euro NCAP heeft zijn veiligheidsprotocol geüpdatet, met inbegrip van de waardering voor systemen die waarnemen of er kinderen aan boord zijn, en die motorfietsen en andere kwetsbare verkeersdeelnemers identificeren. De eerste voertuigen die de maximale vijf sterren kregen volgens het nieuwe testprotocol zijn de ET5 en EL7 van de Chinese autofabrikant Nio.

Beide voertuigen hebben een hoog niveau van passieve veiligheid met goede bescherming voor de knieën en dijbenen van zowel de bestuurder als de passagier, evenals inzittenden van verschillende grootte die in verschillende posities in de auto zitten.

Volgens Euro NCAP laat Nio zien welke vlucht de active safety-technologie in de loop der jaren heeft genomen bij het vermijden van steeds complexere soorten ongevallen, al ziet ook Euro NCAP nog ruimte voor verbetering.

ECall

Beide auto’s hebben ook een geavanceerd eCall-systeem, dat de hulpdiensten waarschuwt bij een ongeval. De auto heeft ook een systeem dat na een aanrijding de remmen in werking stelt om secundaire aanrijdingen te voorkomen. En mocht een Nio te water raken, blijven de deuren en ramen lang genoeg functioneel om de inzittenden te laten ontsnappen.

“Naarmate de nieuwe beoordeling strenger wordt, kan het een beetje ontmoedigend zijn om bij de eerste geteste auto’s te zijn. NIO is de uitdaging echter aangegaan en heeft twee vijfsterrenresultaten behaald, wat hun grote ambities voor het merk onderstreept”, aldus Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP. “Veiligheidstechnologieën worden steeds complexer, maar ik wil consumenten geruststellen dat Euro NCAP zal blijven anticiperen op en zich zal blijven aanpassen aan veranderingen in ons classificatieschema, waarbij autofabrikanten worden uitgedaagd om ervoor te zorgen dat bestuurders – en de weggebruikers waarmee ze omgaan – de veiligst mogelijke voertuigen krijgen aangeboden.”

Lidar

Opmerkelijk aan de voertuigen van Nio is, aldus Euro NCAP, de aanwezigheid van lidar-sensoren op het dak van beide auto’s met een groot bereik. Ontworpen om in de toekomst geautomatiseerd rijden mogelijk te maken bieden deze sensoren nu al voordelen voor de collision avoidance-functie.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties