De staalindustrie heeft de uitkomsten van een driejarig project genaamd Steel E-Motive getoond. Volgens onderzoeksleider WorldAutoSteel, dat samenwerkt met ingenieursbureau Ricardo, biedt het potentieel een CO2-reductie van zo’n 86 procent, bezien over de totale levensduur. De body weegt volgens de betrokkenen een kwart minder: slechts 282 kg.
Het programma belicht twee virtuele concepten die zijn ontworpen voor 2030-35+: SEM1, een stadsvoertuig voor vier passagiers, en SEM2, een woon-werkvoertuig voor zes passagiers buiten de stad, beide ontworpen voor autonomieniveau 5 zonder stuur- of pedaalkast.
De carrosseriestructuur van Advanced High-Strength Steel (AHSS) is speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen van het type Mobility as a Service (MaaS), deelauto’s dus. Volgens WorldAutoSteel betreft het ‘s werelds eerste autonome voertuig dat is ontworpen om te voldoen aan de wereldwijde regelgeving voor botsingen bij hoge snelheden en dat de IIHS-classificatie “goed” kan behalen. De treksterkte van de bodystructuur geldt als gemiddeld, met een waarde van 1259 MPa.
37% lichter en 27% goedkoper
De intelligente batterijverpakking is volgens de bedenkers 37% lichter en 27% goedkoper dan de gemiddelde structuur van referentiebatterijpakketten die toepasbaar zijn op de huidige BEV’s in ontwikkeling. Bovendien is de body ontworpen rondom de accu om die een maximaal volume te kunnen geven. En dus reikwijdte.
Als alternatief voor personenvervoer is inzet als besteller ook mogelijk dankzij de adaptieve opzet. De compacte maatvoering kent voor en achter een kleine overhang. Dit, in combinatie met vierwielsturing, houdt de draaicirkel krap: ideaal voor in de stad.
De initiatiefnemers onderstrepen dat het te produceren is met behulp van de bestaande wereldwijde productie- en toeleveringsinfrastructuur tegen kosten die winstgevende marges kunnen ondersteunen, zowel voor de autofabrikant als voor aanbieders van mobiliteitsdiensten. Er worden productievolumes van meer dan 250.000 stuks voorgehouden.
“Het doel van Steel E-Motive was tweeledig: ten eerste om als industrie een oplossing te creëren die een duurzame, veilige en betaalbare toekomst voor stedelijke mobiliteit ondersteunt; en ten tweede om de rol te laten zien die modern staal kan spelen bij het realiseren van die toekomst”, zegt Cees ten Broek, directeur van WorldAutoSteel.