De maand november startte bij Stellantis &You | Distrigo met het aantreden van een nieuwe accountmanager Schadeherstel: Jeroen Haaijer. Zijn taak is om samen met de rest van het team de niet geringe ambities van het merk realiteit te maken. En die ambities strekken verder dan de brede merkportefeuille van Stellantis.
Jeroen Haaijer stapt daarmee in de virtuele schoenen van de vertrekkende Marcel Vos die de afgelopen jaren het gezicht naar de markt vormde. Gedurende een korte overdrachtsperiode trekken beide nog even samen op, daarna is het toch echt de beurt aan Jeroen zelf. Daarbij kan hij bogen op een ruime ervaring in de autobranche. De voormalige master technician bij een Volvo-dealer maakte de overstap naar verzekeraar AON om er als claimbehandelaar aan de slag te gaan. Verder valt de bedrijfsnaam MSX international op in het CV van Jeroen, waar hij de Ford-dealers in het noorden van ons land voor bezocht.
Origineel, origineel gelijkwaardig, gebruikt of remanufactured: de klant vindt het in de digitale omgeving Service-Box van Stellantis &You | Distrigo.
De overstap naar het merk Opel, waar Jeroen de functie van technical manager Body Repair aanvaardde, betekende een voorzetje naar zijn huidige positie al wist hij dat op dat moment nog niet. De overname van Opel door PSA en de vorming van het huidige Stellantis zorgde voor het laatste puzzelstukje. In oktober werd Jeroen benaderd om zijn kennis, contacten en ervaring te komen inzetten. “Het is echt heel snel gegaan”, aldus Jean-Paul Teunissen, Commercial Director bij Stellantis &You | Distrigo. “Binnenkort hopen we bovendien extra versterking op de afdeling te kunnen melden.” Voor de telefonische ondersteuning zorgt een team van acht mensen die de ins en outs van de schadeherstelmarkt beheerst. “Op productniveau, maar ook vanuit technisch perspectief. Denk aan het beantwoorden van vragen rond snijlijnen of aanhaalmomenten.”
Marktgroei
Marcel Vos verzorgde de markt op nationaal niveau maar de groei die Stellantis &You | Distrigo zegt door te maken maakt extra ondersteuning wenselijk. Klopt mijn aanname dat die groei te maken heeft met het groeiend aantal merken onder de Stellantis-paraplu? Het is immers niet bij Opel gebleven, ook de merken uit de Fiat-Chryslercombinatie zijn toegevoegd net als Leapmotor. Jean-Paul lacht: “Het speelt zeker mee, maar het is niet de enige reden. We leveren immers niet alleen voor de eigen merken, maar juist ook universeel. In het kort leveren we een breder pakket voor meer merken aan meer klanten. De groei komt dus van verschillende kanten en versterkt elkaar onderling. Nieuwe klanten ontdekken ons groeiende portfolio aan producten en diensten, bestaande klanten ontdekken dat we meer kunnen dan ze voorheen gewend waren.”
Voor Jeroen zijn dat ook de twee sporen die voor de gewenste marktgroei moeten zorgen. Bestaande klanten informeren over de uitdijende waaier met producten en diensten is daarbij minstens zo belangrijk als nieuwe klanten overtuigen. Jean-Paul geeft een voorbeeld uit eigen ervaring. “Ik sprak een schadehersteller die de grootste moeite had om een specifiek gebruikt onderdeel voor een Mazda te vinden. Geen merk uit onze portefeuille en de schadehersteller stond er niet bij stil het bij ons te proberen. Zonder te weten of we het beschikbaar zouden hebben stelde ik voor het direct samen uit te zoeken in onze applicatie Service-Box. We bleken daadwerkelijk te beschikken over het gevraagde dankzij ons REUSE assortiment, tot grote, tot grote verbazing van de klant. En voor een fractie van de nieuwprijs. Als we de onwetendheid over de breedte van ons leveringsgamma kunnen wegnemen dan is een belangrijk doel bereikt.”
REMAN-REUSE-REPAIR-RECYCLE
De genoemde breedte bestaat uit de originele delen voor de eigen merken (OES in jargon), EUROREPAR het multimerk private label van Stellantis en diverse aftermarket leveranciers voor de universele delen en SUSTAINera. Het circulaire economie gamma onder de naam SUSTAINera bevat REMAN, REUSE, REPAIR en RECYCLE. De REUSE onderdelen worden aangeboden via B-parts. Op dit moment liggen er 8,5 miljoen hergebruikte onderdelen op voorraad. RECYCLE richt juist zich op het verwerken van teruggewonnen grondstoffen. De laatste toevoegingen aan dit programma zijn koelmiddel, ruitensproeiervloeistof en olie. Daarmee past het naadloos binnen de ambities van SUSTAINera om een zogenoemde circulaire economie na te streven.
Eurorepar beschikt over een steeds breder leveringsgamma. Recent zijn nog plaatdelen toegevoegd aan de catalogi. “Alle producten zijn matching quality, gelijkwaardig aan OE dus. Het gamma plaatdelen gaan we geleidelijk aan uitbouwen. Op dit moment zijn bumpers, grill-delen en voorschermen beschikbaar. Radiateuren is de volgende lijn die wordt toegevoegd”, vertelt Jean-Paul. “Een andere recente toevoeging in ons gamma is Wheelcare (o.a. velgherstel) en de EZ-roller. Het Wheelcare programma wordt aangeboden in samenwerking met Van Mossel Velgherstel en met EMR. Zie ook pagina 24 en 25. De EZ roller is een universeel toepasbaar noodwiel waar auto’s snel mee mobiel gemaakt kunnen worden en waar wij de distributie voor verzorgen.”
Logistiek
Met het distributiecentrum in Waalwijk en ondersteunende hubs in Zaandam en Hoogeveen ontvangen de klanten hun bestellingen via nacht- of daglevering. Een twintigtal bussen rijden dagelijks hun routes. Spoedorders kunnen dezelfde dag nog worden uitgeleverd. In Waalwijk ligt voor ruim 8 miljoen aan onderdelen op voorraad. “Voorraadtechnisch is de schadewereld complexer dan de reguliere onderhoudsmarkt”, vertelt Jean-Paul. “Op basis van de actuele wagenparkdata en verbruiksdata zoals die van WESP en andere bronnen kun je de behoeften vanuit de onderhoudsmarkt prima voorspellen. Voor de schademarkt gebruiken we momenteel vooral Europese data.”