Als drie ondernemers in schadeherstel in 2021 een gespecialiseerd bedrijf in velgherstel starten, vraagt hun professionele aanpak een zekere mate van schaalgrootte. Een overeenkomst met Stellantis &You|Distrigo verzekert het bedrijf van een distributie door heel Nederland.
Het systeem voor velgherstel dat EMR Wheel Care gebruikt, is een van de weinige in Nederland dat gebruik maakt van een poedercoatstraat. Voordat de velgen hierin opnieuw gecoat worden, worden ze afgedraaid op een zogeheten CNC-frees, wat staat voor Computer Numeric Control, ook wel diamond cutting genoemd. De machine is heel precies te programmeren om een uiterst dunne laag (tienden van een millimeter) van lichtmetalen velgen af te draaien om zodoende beschadigingen aan de wielen weg te kunnen werken. De machine heeft een diamanten slijpkop en is verder volledig computergestuurd.
EMR Wheel Care staat los van de drie schadeherstelbedrijven waar Ronnie Leijten en Erwin Bruining mede-eigenaar van zijn (zie kader) en bevindt zich in het Friese Gorredijk. Ronnie Leijten: “Hier was voorheen een schadeherstelbedrijf gevestigd. De eigenaar wilde ermee stoppen en voor velgherstel was het een prima locatie. Er was al een compressor aanwezig, er zat een mooie vloer in, het pand was groot genoeg en het is goed bereikbaar.”
Vanaf nul begonnen stonden de ondernemers er in het begin van te kijken hoeveel erbij komt kijken om een velg goed te kunnen herstellen. Erwin Bruining: “Een beetje schuren en bijwerken met een spuitbusje, dat wilden we niet. Dan denk je: dan koop ik zo’n CNC-machine en klaar, maar dat viel tegen. We bleken daar toch mensen met meer ervaring voor nodig te hebben, die bijvoorbeeld ook in staat zijn een goed reparatieplan op te stellen. Gelukkig hebben we die mensen kunnen vinden, waarvan sommigen al meer dan 25 jaar ervaring hebben in schadeherstel, zodat we ook echt een goed product kunnen leveren.”
Proces
EMR Wheel Care focust zich op de wielen; bandenservice hoort daar niet bij. Ronnie Leijten: “Het liefst hebben we dat velgen kaal binnenkomen, zonder banden erop, maar met name dealers brengen vaak de hele auto hierheen. Daarvoor maken we gebruik van de EZ roller, het universele noodwiel, een uitvinding van Marcel Smeding, waarmee we de auto’s na demontage van de wielen weer naar buiten kunnen rijden. De EZ roller is ook reuze handig voor elk auto- en schadeherstelbedrijf. Stellantis &You | Distrigo is exclusief distributeur in Nederland van de EZ roller. Als we zien dat de banden versleten zijn, proberen we natuurlijk wel om de klant ook nieuwe banden te verkopen.”
EMR Wheel Care
De letters EMR in EMR Wheel Care staan voor de drie mannen die in 2021 het bedrijf oprichtten, gespecialiseerd in het herstellen van wielen met schade: Erwin Bruining, Marcel Smeding en Ronnie Leijten.
Marcel Smeding verliet na een jaar het bedrijf. EMR Wheel Care valt onder de paraplu van Schadeherstel Friesland, dat weer onderdeel is van de Haaima Automotive Groep. Schadeherstel Friesland omvat naast EMR Wheel Care schadeherstelbedrijven in Grou, Leeuwarden en Heerenveen. 95 procent van de klanten van EMR Wheel Care is business to business: auto- en schadeherstelbedrijven, bandenhotels, leasemaatschappijen en daarnaast een enkele particuliere klant.
Vervolgens gaan de wielen het proces in. Ronnie Leijten: “Ze worden schoongemaakt, eventueel worden diepe krassen opgevuld. Oppervlakkige krassen zitten alleen in de oude laklaag. Die kunnen we eraf draaien, eventueel met een heel dun laagje van het metaal. We beperken ons tot cosmetische schades. We lassen wel, maar alleen om op te vullen, niet om een stuk erin te lassen. Is een velg krom, dan kijken we eerst of die gericht kan worden. Als het hart van de velg krom is, kun je hem eigenlijk al niet meer herstellen. Dat zien we door de velg op een balanceerapparaat te zetten. Als een velg inderdaad hersteld kan worden, gaan we na het richten de velg coaten. De primer komt er via poedercoating op, indien gewenst komt er natte lak in kleur op en daar overheen komt weer een blanke lak, ook weer door middel van poedercoating. Dat laatste doen we voor de bescherming van de velg: de gepoedercoate lak is nu eenmaal harder en dus sterker.”
Distributie
Met de investering in twee CNC-machines en een speciaal voor EMR Wheel Care ontworpen lakstraat moest daar wel een bepaalde schaalgrootte tegenover staan om het bedrijf rendabel te maken. Die werd gevonden in een samenwerking met Stellantis &You|Distrigo. Het contact daarmee was er al, vanwege de levering van onderdelen aan de drie schadeherstelbedrijven van Schadeherstel Friesland.
Het auto- of schadeherstelbedrijf meldt de velg(en) heel eenvoudig aan via de Distrigo portal. Stellantis &You | Distrigo haalt bij de aangesloten auto-en schadeherstelbedrijven door heel Nederland velgen op. Accountmanager Marcel Vos: “Die worden verzameld in een van de drie magazijnen in Waalwijk, Zaandam en Hoogeveen. Daar vandaan worden de velgen in een kooi aangeleverd bij EMR Wheel Care. We komen hier twee keer per dag: ’s ochtends is de levering, ’s avonds komen we de velgen die klaar zijn weer ophalen.”
Erwin Bruining: “Doordat we massa kunnen maken, kunnen we de kostprijs ook laag houden. Daarmee bieden we een marktconforme prijs en zijn we niet alleen aantrekkelijk voor eigenaren van exclusieve auto’s, maar ook voor gewone auto’s.”
Gemiddeld is een velg twee dagen in het bedrijf in Gorredijk, wat er, inclusief het transport, op neerkomt dat een velg die ’s maandags wordt aangemeld bij Stellantis &You|Distrigo op donderdag alweer hersteld bij het betreffende auto- of schadeherstelbedrijf kan worden afgeleverd. Per dag worden er bij EMR Wheel Care zo’n 25 velgen hersteld en is de capaciteit aanwezig om dat aantal te verdubbelen.