De ontlading toen wij hoorden dat we waren verkozen tot BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar was er vooral een van bevestiging. Je weet wat je er altijd voor gelaten en gedaan hebt. De uitverkiezing zie ik als de beloning daarvoor.
Ik weet wat voor een autobedrijf wij zijn. In die zin heb ik de weg naar de finale ook niet als buitengewoon stressvol ervaren. Vanaf het moment dat we hoorden dat we bij de laatste tien zaten, zijn we wel nog eens goed naar ons bedrijf gaan kijken, hebben we de puntjes op de i gezet, maar zijn we vooral dichtbij onszelf gebleven, bij het bedrijf dat we willen zijn.
Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat we de verkiezing konden winnen. Dat wil zeggen: tot een uur van tevoren, want als je eenmaal op het podium staat, met de andere twee finalisten, voor een volle zaal, dan zit je zo buiten je comfortzone dat je niks meer zeker weet.
We zijn dertien jaar BOVAG-lid en hebben ook al dertien jaar de onuitgesproken wens om ooit verkozen te worden tot autobedrijf van het jaar, al was het afgelopen jaar daar niet eens de meest ideale periode voor. Een zeer gewaardeerde monteur, die er in belangrijke mate toe heeft bijgedragen dat we op het niveau staan dat we nu hebben, ging zijn droom achterna bij de brandweer. Het inwerken van een nieuwe collega, de nasleep van corona, een serviceadviseur die met zwangerschapsverlof ging en mijn eigen thuissituatie – ik was net voor de tweede keer vader geworden – maakten het tot best een hectisch jaar, maar toen we hoorden dat we toch aangedragen waren als deelnemer van de verkiezing zijn we daar uiteraard in mee gegaan. Het is toch wat je altijd hebt gewild.
Als je slim bent, moet je zo’n prijs ook verzilveren. We hebben uiteraard aandacht gehad van regionale tv en radio, en we staan in huis-aan-huisblaadjes. Door sponsoring, op social media en bij de aankleding van het pand vestigen we er ook zelf de aandacht op. We zien nu ook al meer klanten onze kant op komen. In het voortraject was dat nog niet echt te merken, maar nu we gewonnen hebben, merken we het direct.
We hebben altijd een stukje ‘onvoorzien’ in onze planning, zodat we ook vrij snel contact kunnen leggen met die nieuwe klanten, want je wil natuurlijk voorkomen dat die eerste kennismaking te lang duurt. Afhankelijk van wat er aan werk uit zo’n eerste contact komt, ga je dat dan inplannen.