In tien jaar tijd kan veel veranderen in een mensenleven, zowel zakelijk als privé. Toen de eerste editie van Aftersales Magazine verscheen, was ik nog in loondienst bij een merkdealer in onze regio.
We zaten met het bedrijf midden in de economische crisis, wat indirect leidde tot een conflict met mijn toenmalige werkgever. Was in het verleden altijd gedoogd dat ik in de avonduren bijkluste, op enig moment werd het door de krimp in de markt wél een probleem voor de directie. Men verwachtte van mij dat ik een keuze maakte: deze nevenactiviteiten staken of ontslag nemen en voor mezelf beginnen.
In diezelfde periode werd mijn vrouw ernstig ziek. Ik heb toen de knoop doorgehakt en besloten om inderdaad, na 21 jaar in loondienst bij deze dealer, voor mezelf te beginnen. Vanuit de achterliggende gedachte wat flexibeler te zijn voor ons gezin met twee, toen nog kleine kinderen. Zo begon ik in een klein huurpand, tweehonderd vierkante meter vloeroppervlak, met twee bruggen en een apk-straat. De jaren daarna zijn we uitgegroeid naar drie panden, die tegen elkaar aanlagen. We hebben de tussenmuren er uit gehaald en zo de werkplaats vergroot. Sinds 4,5 jaar zitten we in ons huidige, eigen pand. Inmiddels hebben we een team van acht monteurs.
Noodlot
We waren net verhuisd naar een ruimer onderkomen en hadden alles goed op poten staan, toen voor ons het noodlot een tweede keer toesloeg, ditmaal in 2016. Mijn zoon en ik kregen een zwaar auto-ongeluk, waaraan ik blijvend letsel heb overgehouden. Ik heb drie maanden in het ziekenhuis gelegen en daarna zes maanden gerevalideerd. Ook werd mijn vrouw in deze periode voor de tweede keer ernstig ziek. Gelukkig zijn wij er allebei bovenop gekomen en zien wij de toekomst positief tegemoet.
Buiten ons persoonlijke leven is er de afgelopen tien jaar uiteraard ook behoorlijk wat veranderd in de autowereld. De kunst om een succesvolle onderneming te blijven, is meebewegen met veranderingen. Zo zaten we begin dit jaar in een verbouwing, na de aanschaf van een systeem voor ADAS-analyse en een extra brug. Daardoor is onze werkplaats nu voorzien van acht bruggen. Onze monteurs zijn voorbereid op en gecertificeerd voor onderhoud aan elektrische voertuigen. Omdat we onze klanten kennis willen laten maken met elektrisch rijden, hebben we een elektrische leenauto tot onze beschikking.
Als ik niet tien jaar terug- maar vooruitkijk, kan het niet anders dan dat het aandeel van elektrische voertuigen in het totale bestand van personenwagens enorm zal toenemen. Neem nu de golf van nieuwe modellen, de langere actieradius, het overheidsbeleid, het sentiment in de maatschappij: je hoeft geen helderziende te zijn om te weten welke kant het onherroepelijk toegaat. Elektrificatie is een grote, maar ook mooie uitdaging voor de branche. Verder vermoed ik dat de nieuwe generatie automobilisten meer en meer gebruik gaat maken van private lease. Ook hiermee kunnen wij sinds dit jaar klanten helpen. Welke kant het ook opgaat, of de veranderingen nu groot of minder groot zullen blijken, de aankomende tien jaar hoop ik mijn onderneming met net zoveel passie aan te sturen als in de afgelopen jaren.