Martin Zanders en Ruud van Nistelrode over het ‘groene DNA’ in de praktijk: Zes heldere beloftes: daarmee vat JAMES Autoservice de cultuur van het merk compact samen. Die 6 punten samen zeggen precies waar de leden in geloven: aandacht voor de klant, trots op het vak en samenwerken met elkaar. Die mentaliteit blijkt een succesformule voor groei.

partnercontent

Hoe dat er in de praktijk uitziet, en wat die beloftes betekenen voor garagehouder én klant? Dat vertellen Ruud en Caroline van Nistelrode, ondernemers bij JAMES Van Nistelrode in Eindhoven en Martin Zanders, netwerkmanager van JAMES Nederland.

1. ‘Wij maken het begrijpelijk!’

    Bij JAMES draait alles om duidelijkheid. Als ondernemer weet je precies waar je aan toe bent, en als klant ook. Heldere uitleg en transparantie vormen de basis van vertrouwen. “Als een klant hier binnenkomt, wil ik dat hij snapt wat we gaan doen. En als hij afrekent, wil ik dat hij weet waarvoor hij betaalt”, zegt Ruud. “Dus als er iets stuk was, laat ik het zien. Een aircopomp, een distributieriem – mensen vinden het prettig om te begrijpen waarom iets vervangen moet worden. Ze snappen de rekening beter en voelen zich serieus genomen.”

    Ruud en Caroline van Nistelrode, ondernemers van JAMES Van Nistelrode in Eindhoven: “Service is bij ons geen afdeling, het is gewoon de manier waarop we werken.”

    Martin vult aan: “Wij houden communicatie graag eenvoudig en transparant. Vanuit JAMES krijg je als ondernemer geen stapels regels, maar heldere afspraken en goede support. Wij zijn duidelijk naar jullie, en jullie naar je klanten.”

    2. ‘Wij houden het persoonlijk!’

    De JAMES-formule is gebouwd op relaties. Achter elk bedrijf staan mensen die hun klanten kennen, bij naam en met aandacht. Martin: “Bij JAMES draait het om ondernemerschap en om mensen. We willen dat onze ondernemers én hun klanten voelen dat ze welkom zijn – overal waar JAMES op de gevel staat.”

    Bij Van Nistelrode is dat vanzelfsprekend. “Soms lijkt het alsof klanten hier komen voor de koffie”, lacht Ruud. “Dan brengen ze zelf een appelflappie mee. Dat hoort bij ons. Mensen willen een gezicht bij hun garage, en iemand die luistert.”

    Caroline zorgt dat die persoonlijke service ook praktisch werkt – van administratie tot haal- en brengservice. “Service is bij ons geen afdeling, het is gewoon de manier waarop we werken.”

    3. ‘Wij denken vooruit!’

    Vooruitdenken betekent bij JAMES: kansen zien, goed organiseren én blijven leren. “We hebben het zo druk als we zelf willen”, vertelt Ruud. “Via ons systeem kan ik precies plannen hoeveel auto’s we per dag doen. Rustige dagen kunnen we snel opvullen – binnen een dag.”


    “We doen het gewoon zoals we zelf ook geholpen willen worden”


    Ook richting klanten denkt hij vooruit. “Als ik weet dat een klant nieuwe ruitenwissers wil, en er dreigt regen, stuur ik die wel eens een appje: ‘Er komt regen, zullen we vandaag even de ruitenwissers vervangen?’”, zegt hij. “Klanten waarderen dat.”

    Martin knikt: “Vooruitdenken is ook investeren in kennis. We helpen ondernemers met advies over strategie en marketing, met trainingen rond elektrische auto’s, diagnoseapparatuur en nieuwe technologie. Zo blijven ze voorbereid op de mobiliteit van morgen.”

    4. ‘Wij communiceren actief!’

    Een sterke formule bouw je samen. Open communicatie maakt dat iedereen betrokken blijft – van monteurs tot ondernemers, van lokale vestigingen tot het landelijk team. “Binnen JAMES hebben we korte lijnen en schakelen we goed”, zegt Martin. “Er zijn commissies waarin leden meedenken en appgroepen waarin we kennis delen. Zo is iedereen altijd goed op de hoogte.”

    Ruud waardeert dat, en brengt het zelf ook in de praktijk. “We krijgen elke maand een overzicht van onze klanttevredenheid en resultaten. Zo weten we waar we goed scoren, en waar het beter kan. En we overleggen zelf ook helder naar onze klanten. Zodat ze altijd vooraf weten waar ze aan toe zijn.”

    5. ‘Wij staan voor ons vak!’

    Vakmanschap is de trots van elke JAMES-ondernemer. Kwaliteit, opleiding en liefde voor techniek vormen het fundament. Martin: “Onze formule draait om professionaliteit. We bieden opleidingen, technische ondersteuning en moderne tools, zodat onze ondernemers het beste uit hun vak kunnen halen. Dat vakmanschap is de basis van vertrouwen bij klanten.”

    Ruud maakt daar graag gebruik van: “De techniek verandert zo snel, je moet blijven leren. Ik volg zeker één training per twee maanden. Vooral bij elektrische auto’s is dat belangrijk. Je leert nieuwe dingen en dat houdt het vak leuk.”

    Netwerkmanager Martin Zanders: “Vanuit JAMES krijg je als ondernemer geen stapels regels, maar heldere afspraken en goede support.”

    6. ‘Wij gaan voor jouw voordeel!’

    Samenwerken geeft kracht – voor ondernemers én klanten. Binnen JAMES delen we kennis, bundelen we inkoop en vergroten we de efficiëntie. “Met 75 vestigingen kunnen we echt verschil maken, in marketing maar ook in inkoop”, zegt Martin. “We onderhandelen met leveranciers en leasemaatschappijen, waardoor leden betere voorwaarden krijgen. Zo versterken we elkaar.”

    Ruud vertaalt al die voordelen ook door naar zijn klanten. “Wij willen waarde bieden”, zegt hij. “Niet per se de goedkoopste zijn, maar wél de betrouwbaarste. Mensen weten wat ze krijgen: kwaliteit, service en iemand die meedenkt.”

    Zelfstandige vakmensen

    Voor Ruud is ondernemen vooral: mensen helpen. “Als je die 6 beloftes samenvat, is dit de bottom line: Behandel je klanten zoals je zelf behandeld wilt worden. Daarom maken wij tijd voor onze klanten, zelfs als het druk is.”

    Martin vult aan: “Dankzij ondernemers zoals Ruud en Caroline zijn onze 6 beloftes heel concreet. Ze tonen precies waar JAMES voor staat: zelfstandige vakmensen die vooruitkijken, goed samenwerken en de klant op 1 zetten.

    Foto boven: Kwaliteit, opleiding en liefde voor techniek vormen het fundament van het vakmanschap waar garageformule James voor staat.
    Deel dit artikel op​

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Laatste nieuws
    26 november 2025
    De 6 beloftes van JAMES Autoservice
    25 november 2025
    Bialkowski ook verantwoordelijk voor BYD Benelux
    25 november 2025
    Emotive hoofdsponsor Dakar-team Coronel
    25 november 2025
    AutoTrack en Gaspedaal.nl verder onder paraplu AutoScout24
    25 november 2025
    ERJ organiseert discussieforums op The Tire Cologne
    25 november 2025
    Avontuur
    Meest bekeken berichten
    Recente reacties